By szkoła mogła dołączyć do projektu jej dyrektor lub inna wyznaczona przez niego osoba, musi wypełnić FORMULARZ (https://ose.gov.pl/lista-szkol) na stronie ose.gov.pl. Kolejny to przekazanie danych potrzebnych do uruchomienia systemu. Po dokonaniu formalności upoważnione, wskazane przez szkołę osoby, otrzymają dostęp do dedykowanego portalu umożliwiającego wystawianie i obsługę mLegitymacji.

 


– Co ważne, bo o to też pytają przedstawiciele szkół: przystąpienie do naszego projektu jest w pełni bezpłatne. Szkoła nie musi zaopatrywać się w dodatkowy sprzęt komputerowy, czy oprogramowanie – przypomina minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Dokument w telefonie

mLegitymacja jest mówiąc najprościej legitymacją szkolną w telefonie. Ma taką samą moc prawną jak tradycyjna, papierowa legitymacja. Poświadcza uprawnienia uczniów do ulgowych przejazdów kolejowych czy autobusowych. Jest także podstawą do otrzymania innych, przysługujących uczniom, zniżek.

Uczniowie mogą z niej korzystać w tych samych sytuacjach, w których obecnie korzystają z „tradycyjnych” dokumentów. Nie tylko w trakcie kontroli biletów, ale także np. przy zakładaniu karty w bibliotece czy zakupie biletów do kina. A to wszystko dzięki temu, że mLegitymacja szkolna ma umocowanie prawne – jej wydawanie umożliwia obowiązujące rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych.

Czytaj: MEN: Nowe standardy pomogą w kształceniu pedagogów>>

Podstawą smartfon z systemem Android 

Podstawą do obsługiwania mLegitymacji jest obecnie smartfon z systemem Android. Ministerstwo zapewnia jednak, że na początku przyszłego roku zostanie też przygotowana wersja dla użytkowników telefonów z systemem iOS.

Ten e-dokument jest częścią aplikacji mObywatel. - To bezpieczne, nowoczesne i bezpłatne narzędzie, które nie tylko ułatwia życie uczniom, ale podoba się też rodzicom - zapewnia resort. 

W każdej mLegitymacji zapisane są wszystkie dane, które można znaleźć w papierowym jego odpowiedniku:

  • imię i nazwisko ucznia,
  • numer legitymacji,
  • datę wydania,
  • termin ważności,
  • status użytkownika (uczeń),
  • datę urodzenia,
  • PESEL,
  • adres zamieszkania,
  • nazwę i adres szkoły.

Posiada też takie zabezpieczenia jak hologram i animowana flaga. Dodatkowo, w przypadku wątpliwości, można wykorzystać ogólnodostępną aplikację mWeryfikator, która sprawdzi nie tylko autentyczność dokumentu, ale także fakt czy dokument nie został zastrzeżony w szkole (w przypadku np. zagubienia telefonu).