Zwrócił się do niej bowiem nauczyciel wskazując, że pomimo zatarcia skazania, w jego świadectwie pracy wciąż widnieje informacja o wygaśnięciu stosunku pracy wskutek prawomocnego skazania za przestępstwo popełnione umyślnie. Nauczyciel uznał, że powyższa sytuacja może utrudniać mu znalezienie nowego zatrudnienia, w szczególności ponowne podjęcie pracy nauczyciela.

Obecnie okoliczności uzasadniające sprostowanie treści świadectwa pracy lub wydanie nowego świadectwa pracy regulują przepisy Kodeksu pracy i rozporządzeń wykonawczych. Regulacje szczególne (pragmatyki służbowe), normujące stosunki pracy w konkretnych zawodach i profesjach, zawierają odrębne, czasem bardziej rygorystyczne postanowienia dotyczące sposobu ustania stosunku pracy oraz kwalifikacji przestępstwa, którego popełnienie skutkuje rozwiązaniem stosunku pracy. Na przykład w Karcie Nauczyciela jest tak, że jeżeli nauczyciel został prawomocnie skazany za przestępstwo popełnione umyślnie, to jego stosunek pracy wygasa z mocy prawa. Co jednak, gdy wyrok uległ już zatarciu? W świetle kodeksu karnego uważa się taką osobę za niekaraną. W związku z tym nauczyciel wnioskował, że analogiczne zmiany powinny nastąpić w świadectwie pracy.
Resort pracy jest jednak innego zdania. Uznał, że zgodnie z Kodeksem pracy, dane dotyczące podstawy prawnej wygaśnięcia lub rozwiązania stosunku pracy, w tym także wskazujące na popełnienie przestępstwa, muszą być umieszczane w świadectwie pracy. Nawet w razie wykreślenia danych o karalności pracownika z Krajowego Rejestru Karnego po zatarciu jego skazania w świadectwie pracy wciąż pozostają informacje o popełnieniu przestępstwa.
Ministerstwo Pracy argumentuje, że nie ma podstaw ku innej interpretacji obowiązujących przepisów. Nie ma w nich bowiem zobowiązania pracodawcy do wydania nowego świadectwa pracy, w którym zamieszczona byłaby informacja o innym trybie i podstawie prawnej ustania stosunku pracy.
Resort pracy dostrzega jednak problem na tym tle. Jednakże jego zdaniem zmiana obecnej sytuacji prawnej wymagałaby podjęcia prac legislacyjnych zmierzających do uregulowania problemu w poszczególnych pragmatykach służbowych. I podkreśla, że Minister Pracy i Polityki Społecznej nie jest właściwy do przygotowania projektów zmian legislacyjnych w ustawach szczególnych leżących w gestii konkretnych ministrów.
Jednocześnie przypomniał, że w lutym 2009 r. przedstawiono Szefowi Kancelarii Prezesa Rady Ministrów konieczność podjęcia prac legislacyjnych zmierzających do stworzenia jednolitej regulacji prawnej odnoszącej się do pragmatyk służbowych w zakresie wpływu zatarcia kary dyscyplinarnej wydalenia z pracy w urzędzie na treść wydanego pracownikowi świadectwa pracy. Nie wiadomo jednak jaki jest tych prac.
 

Chcesz wiedzieć więcej? Masz pytania? 

Nie czekaj- z nami poznasz wszystkie odpowiedzi!