Projektowana zmiana rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 6 października 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków, jakim powinni odpowiadać funkcjonariusze straży ochrony kolei, zasad oceny zdolności fizycznej i psychicznej do służby oraz trybu i jednostek uprawnionych do orzekania o tej zdolności ma na celu likwidację kwestionowanego przez RPO w § 9 ust. 1 podziału funkcjonariuszy SOK zatrudnionych na stanowiskach administracyjnych i operacyjnych oraz określenie dla funkcjonariuszy SOK łagodniejszych wymagań dotyczących wzroku i słuchu. Obecnie funkcjonariusze zatrudnieni na stanowiskach administracyjnych przechodzą badania okresowe raz na trzy lata, natomiast funkcjonariusze operacyjni oraz po ukończeniu 50 lat - corocznie.

Zobacz także: Więcej uprawnień kontrolnych dla PIP

Regulację tę zakwestionował Ogólnopolski Związek Zawodowy Straży Ochrony Kolei we wniosku do RPO o wystąpienie do Trybunału Konstytucyjnego w sprawie stwierdzenia niezgodności wskazanego wyżej  przepisu. W ocenie Rzecznika analiza ustawy o transporcie drogowym upoważniającego do wydania rozporządzenia nie daje jednoznacznych podstaw do stwierdzenia, że upoważnienie ustawowe może stanowić podstawę do wprowadzenia podziału funkcjonariuszy na kategorie zatrudnionych na stanowiskach administracyjnych i operacyjnych. Ustawa nie zawiera żadnych regulacji w tym zakresie, co może prowadzić do wniosku, że rozporządzenie nie wykonuje ustawy, a reguluje kwestie pominięte przez ustawę. W świetle orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego może to stanowić podstawę do stwierdzenia niekonstytucyjności rozporządzenia. RPO we wniosku z dnia 22 stycznia 2015 r. poprosił ministra infrastruktury o przedstawienie stanowiska w sprawie. Wyjaśnienia resortu nie rozwiały jego wątpliwości.

Jednak, jak wynika z wykazu prac legislacyjnych MIR zaktualizowanego 31 sierpnia br., już zaplanowano zmianę mającą na celu usunięcie zróżnicowania pracowników SOK.  Dzięki niej prawo do emerytur pomostowych uzyskają także funkcjonariusze tej służby zatrudnieni na stanowiskach administracyjnych.