Użytkownik LEX Kadry zadał pytanie:

Czy za brak godzin nieprzepracowanych w przyjętym okresie rozliczeniowym, pracodawca może potrącić wynagrodzenie?

Pracujemy w podstawowym systemie czasu pracy od poniedziałku do piątku. Wszystkie soboty są wolne. Okres rozliczeniowy wynosi 2 m-ce. Pracujemy według tzw. ruchomego czasu pracy tj. pomiędzy godz. 7.00 a 17.00 w trakcie, którego pracownicy są zobowiązani do przepracowania dobowej 8-godzinnej normy czasu pracy. Pracodawca wprowadził rejestrację czasu pracy poprzez elektroniczne czytniki. Pracodawca wprowadził możliwość niedoborów czasu pracy do 1 godziny w całym okresie rozliczeniowym. Natomiast niedomiar godzin czasu pracy ponad 1 godzinę traktowany jest jako nieobecność nieusprawiedliwiona. Za nieobecność pracodawca potrąca wynagrodzenie po zakończonym okresie rozliczeniowym.Czy takie zapisy są dopuszczalne w Regulaminie Pracy? Czy po zakończonym okresie rozliczeniowym pracownik może na ten niedomiar nieprzepracowanych godzin wziąć już po fakcie urlop wypoczynkowy w godzinach po to, żeby pracodawca nie potrącał wynagrodzenia za brak godzin jakie w danym okresie rozliczeniowym należało przepracować?

 

Odpowiedź:

Pracodawca ma prawo potrącić wynagrodzenie w przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy.

Nie ma też przeciwwskazań, by taki zapis zawrzeć w regulaminie pracy.

Pracownikowi można udzielić urlopu w wymiarze godzinowym odpowiadającym części dobowego wymiaru czasu pracy jedynie w przypadku, gdy część urlopu pozostała do wykorzystania jest niższa niż pełny dobowy wymiar czasu pracy pracownika w dniu, na który ma być udzielony urlop.

Czytaj też: PPK – jak będzie można wykorzystać zgromadzone środki? >

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 80 ustawy z 26.06.1974 r. - Kodeks pracy - dalej k.p. Wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną. Za czas niewykonywania pracy pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia tylko wówczas, gdy przepisy prawa pracy tak stanowią. Ponieważ powszechne regulacje nie gwarantują prawa do wynagrodzenia, w sytuacji niewypracowania wymiaru z przyczyny dotyczącej pracownika, brak jest podstaw do wypłaty wynagrodzenia za czas, w którym nie świadczy się pracy. Nie ma też przeciwwskazań, by zapis taki zawrzeć w regulaminie pracy. Zgodnie z art. 104(1) § 1 k.p. regulamin pracy powinien zawierać m.in. zapisy o organizacji pracy, warunkach przebywania na terenie zakładu pracy w czasie pracy i po jej zakończeniu, a także przyjęty u danego pracodawcy sposób potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.

Sprawdź w LEX: Czy trzeba uzyskać zgodę pracownika na wykorzystanie jego wizerunku, żeby przygotować przepustkę?

 


Zgodnie zaś z art. 154(2) § 4 k.p. udzielenie pracownikowi urlopu w dniu pracy w wymiarze godzinowym odpowiadającym części dobowego wymiaru czasu pracy jest dopuszczalne jedynie w przypadku, gdy część urlopu pozostała do wykorzystania jest niższa niż pełny dobowy wymiar czasu pracy pracownika w dniu, na który ma być udzielony urlop. Nie jest możliwe więc wykorzystanie urlopu w wymiarze godzinowym w sytuacji, gdy nie mamy do czynienia z sytuacją opisaną w art. 154(2) § 4 k.p. Ponadto, zgodnie z art. 163 § 1 k.p. urlopy powinny być udzielane zgodnie z planem urlopów. Plan urlopów ustala pracodawca, biorąc pod uwagę wnioski pracowników i konieczność zapewnienia normalnego toku pracy.

Więcej przydatnych materiałów znajdziesz w LEX Kadry:

Czy przedsiębiorca zatrudniający pracownika musi dokonać wpisu do rejestru przechowawców akt pracowniczych? >

Czy urlop ojcowski musi być wykorzystany w całości przed ukończeniem przez dziecko 2 roku życia? >

Czy matka może nadal pobierać zasiłek pielęgnacyjny na dziecko, które skończyło 18 lat? >

Nie masz dostępu do tych materiałów? Sprawdź, jak go uzyskać >