Chodzi o ustawę z 16 listopada 2022 r. o systemie teleinformatycznym do obsługi niektórych umów. System teleinformatyczny prowadził będzie i udostępniał minister właściwy do spraw pracy. Dostęp do systemu nastąpi po uwierzytelnieniu, zgodnie z ustawą o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

- Zawieranie umów o pracę, umów zlecenia a także umów uaktywniających, a także ich zmiana, rozwiązanie i obsługa wygaśnięcia oraz dokonywanie innych czynności niezbędnych do realizacji praw i obowiązków wynikających z umowy, jak obliczanie wymiaru urlopu wypoczynkowego pracownika czy wydawanie świadectwa pracy nastąpi, poprzez wypełnienie gotowych formularzy typowych i prostych umów, udostępnianych przez ministra właściwego do spraw pracy, z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego – napisano w komunikacie Kancelarii Prezydenta RP informującym o podpisaniu ustawy.

Czytaj również: 
Rząd pomoże mikrofirmom zawierać umowy, a przy okazji je sprawdzi>>
Będzie elektroniczne zawieranie umów, ale nie w Kodeksie pracy>>

Elektroniczne umowy – ułatwienie czy kontrola?

Za pośrednictwem systemu teleinformatycznego będzie możliwe ponadto przekazywanie do urzędu skarbowego informacji o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy, obliczanie należności podatkowych, dokonywanie formalności związanych ze zgłoszeniem do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i obsługą korespondencji z ZUS-em. W przypadku obsługi umowy za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, dokumentacja związana z umową będzie prowadzona i przechowywana w systemie w postaci elektronicznej. Natomiast w przypadku, gdy dokument został utworzony w postaci papierowej, pracodawca, zleceniodawca albo rodzice wprowadzają do systemu teleinformatycznego jego odwzorowanie cyfrowe, opatrując je kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym albo podpisem zaufanym, potwierdzającym zgodność odwzorowania cyfrowego z dokumentem papierowym. Do obsługi umowy za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, ustawa wymaga uprzedniej zgody stron. Zgody tej nie można będzie odwołać.

Umowa zostanie zawarta z chwilą opatrzenia jej kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym albo zaufanym przez strony. Opatrzenie umowy podpisem osobistym albo podpisem zaufanym wywoła skutek równoważny podpisowi własnoręcznemu (analogicznie przy zmianie, rozwiązaniu umowy oraz w przypadku świadectwa pracy).

Wprowadzone do systemu dane osobowe będą przetwarzane przez ministra do spraw pracy jedynie w zakresie niezbędnym do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania systemu. Zakres pozyskiwanych danych będzie taki sam, jak w przypadku umów zawieranych w sposób tradycyjny. Do celów statystycznych minister właściwy do spraw pracy będzie przetwarzał dane zanonimizowane.

Czytaj w LEX: Umowa o pracę a kontrakt >>>

Czytaj w LEX: Oskładkowanie umów zlecenia na przykładach >>>

Czytaj w LEX: Rozliczanie kosztów zatrudnienia członka zarządu w oparciu o umowę o pracę krok po kroku >>>

Ustawa wymaga, aby pracodawca, zleceniodawca albo rodzice wprowadzali do systemu informację o zmianie ich dotychczasowego statusu - mikroprzedsiębiorcy, rolnika, rodzica, a także podmiotu niebędącego mikroprzedsiębiorcą albo zleceniodawcą zatrudniających nie więcej niż 9 osób. W takiej sytuacji umowa będzie mogła być obsługiwana w systemie przez okres do 2 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano zgłoszenia o zaistnieniu tych okoliczności.

Minister właściwy do spraw pracy w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki udostępni system teleinformatyczny w okresie 3 lat od dnia wejścia w życie ustawy.

Ustawa co do zasada wejdzie w życie po upływie 30 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Czytaj w LEX: Rozkłady czasu pracy 2023 - obowiązek i sposób sporządzania >>>