Choć w ostatnim czasie statystyki wskazujące na poziom bezrobocia wśród osób młodych są bardzo pesymistyczne, okazuje się, że są sektory, w których nadal istnieje wiele wolnych miejsc pracy, a więcej wysiłku w proces rekrutacyjny muszą wkładać pracodawcy niż pracownicy.

Okazuje się, że obecnie wśród wszystkich ofert pracy publikowanych w różnych źródłach, aż 20% dotyczy posad związanych z rynkiem IT. Przy obecnym rozwoju nowych technologii zapotrzebowanie na informatyków, programistów czy testerów cały czas rośnie i nic nie wskazuje na to, by ta sytuacja miała ulec zmianie w najbliższym czasie – stwierdza Bartosz Żyła z feender.com, portalu oferującego oferty praktyk i staży zagranicznych. – Niestety liczba osób mających wykształcenie lub doświadczenie w tej dziedzinie rośnie zbyt wolno w stosunku do obecnego zapotrzebowania. Dlatego też pracodawcy bardzo starają się pozyskiwać jak najlepszych specjalistów – dodaje.

Polskie firmy zatrudniają zagranicznych specjalistów z branży IT>>>

Firmy poszukujące specjalistów z branży IT starają się dotrzeć do potencjalnych pracowników na wiele sposobów. Głównym medium do publikowania ofert w tej dziedzinie jest Internet. Ponieważ oferty te kierowane są głównie do osób młodych, pracodawcy starają się być aktywni w przestrzeni internetowej. Korzystają ze stron skupionych na ofertach pracy, tworzą swoje własne zakładki kariera, a także są aktywni w mediach społecznościowych – tłumaczy Bartosz Żyła z Feender.com – okazuje się, że to właśnie te ostatnie, ze względu na codzienną obecność studentów i absolwentów, mają ogromny potencjał.

Ponieważ specjaliści IT stają się w ostatnich latach pracownikami na „wagę złota”, specjalnie dla nich organizowane są targi kariery. Tam zarówno goście jak i wystawcy są  na co dzień zawiązani z najnowszymi technologiami. – To odpowiedź na potrzeby pracodawców, jak i samych aplikujących. Ci pierwsi zabiegają o pracowników z konkretnym doświadczeniem
i umiejętnościami i wśród takich osób chcą się promować – wyjaśnia Anna Fulawka, organizator targów CareerCon i dodaje – studenci kierunków technologicznych i informatycznych z kolei są równie mocno ukierunkowani na jedną dziedzinę, w której się specjalizują. Mając poczucie, że na takich wydarzeniach znajdą konkretne oferty, których szukają są bardziej aktywni i zdeterminowani.

 

Okazuje się jednak, że determinacja wśród rekrutujących jest czasami niewielka. Studenci już na pierwszych latach studiów są świadomi tego, ile obecnie warta jest ich praca i nie godzą się na niskie stawki. Wręcz przeciwnie – wymagają i potrafią się targować. To prawda, obecnie studenci kierunków związanych z branża IT zdają sobie sprawę z tego, że są bardzo poszukiwani i mogą wymagać. Dlatego właśnie pracodawcy starają się ich pozyskiwać na wiele sposobów. Zachętą ma być nie tylko samo wynagrodzenia, ale także dodatkowe bonusy proponowane przez firmy, jak nienormowany czas pracy, systemy premiowe, czy szybka możliwość awansu. A na samych targach organizują warsztaty, pokazy najnowszych sprzętów i technologii, a nawet konkursy z nagrodami – podsumowuje Anna Fulawka z CareerCon.

Źródło: Feender.com.