Odpowiedź: Przepisy prawa pracy nie regulują kwestii wykorzystywania przez pracowników przerw na palenie czy korzystanie z toalety.

Uzasadnienie: Powszechnie obowiązujące przepisy prawa pracy nie zawierają odrębnej regulacji dotyczącej czasu pracy osób palących. Nie wskazują również w jaki sposób rozliczać czas poświęcony przez pracowników na korzystanie z toalety.
Jedynie art. 134 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) – dalej k.p., wskazuje, że jeżeli dobowy wymiar czasu pracy pracownika wynosi co najmniej 6 godzin, pracownik ma prawo do przerwy w pracy trwającej co najmniej 15 minut, wliczanej do czasu pracy. W czasie trwania tej przerwy pracownik może swobodnie gospodarować swoim czasem. Bez przeszkód może zatem np. wyjść na papierosa.
Wskazana powyżej 15-minutowa przerwa jest jedyną przerwą, w czasie której pracownik nie pozostaje w dyspozycji pracodawcy, a którą pracodawca musi obligatoryjnie zapewnić.
Opuszczenie przez pracownika stanowiska pracy np. w celu zapalenia papierosa, poza czasem w którym wykorzystuje wskazaną 15-minutową przerwę, powoduje iż w rzeczywistości pracownik korzysta z dodatkowych przerw. Czas na nie przeznaczony nie stanowi czasu pracy, a tym samym nie musi być wynagradzany.
Nieco odmiennie należy jednak podejść do problemu przerw przeznaczonych na korzystanie z toalety. Choć również i w tym przypadku żaden przepis nie reguluje tej kwestii, to jednak zobligowanie pracowników do uczęszczania do toalety jedynie podczas 15-minutowej przerwy w pracy, bądź też obniżanie należnego im wynagrodzenia z tytułu nieświadczenia pracy z uwagi na wykonywanie czynności fizjologicznych wydaje się być nadużyciem prawa. Odwołać się bowiem należy do art. 8 k.p. który mówi, iż "nie można czynić ze swego prawa użytku, który byłby sprzeczny ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem tego prawa lub zasadami współżycia społecznego. Takie działanie lub zaniechanie uprawnionego nie jest uważane za wykonywanie prawa i nie korzysta z ochrony".