Odpowiedź: podejmowanie działalności gospodarczej wskazanej w pytaniu, niemal tożsamej z obowiązkami służbowymi, jest niewskazane, z uwagi na możliwe podejrzenia o stronniczość, interesowność albo posądzenie o podważanie zaufania do służby cywilnej. To zaś może skutkować zwolnieniem ze stanowiska w trybie natychmiastowym lub wszczęciem postępowania dyscyplinarnego.

Uzasadnienie: kwestia prowadzenia działalności gospodarczej przez pracownika jednostki sektora finansów publicznych jest uzależniona od tego, w jakiej jednostce dana osoba jest zatrudniona. Dotyczy to także księgowych. O ile w przypadku pracowników samorządowych nie obowiązuje generalny zakaz prowadzenia działalności gospodarczej równolegle z zatrudnieniem w jednostkach samorządowych - art. 31 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458, z późn. zm.) – dalej u.o.p.s. nakazuje jedynie złożenie oświadczenia w przedmiocie działalności gospodarczej), to już art. 30 ust. 1 u.o.p.s. stanowi, że pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, nie może wykonywać zajęć pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, wywołujących uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność oraz zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy; podjęcie takiej działalności skutkuje zwolnieniem dyscyplinarnym - bez wypowiedzenia z winy pracownika w trybie art. 52 § 2-3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) – dalej k.p. Należy uznać, że prowadzenie prywatnej działalności jako biuro rachunkowe może być poczytane za konflikt interesów i może uzasadniać podejrzenia o interesowność (zwłaszcza, gdy klientami będą też interesanci jednostki – urzędu). Podjęcie takiej działalności gospodarczej budzi więc uzasadnione wątpliwości.

W przypadku członków korpusu służby cywilnej sytuacja jest nieco inna – tu podjęcie zatrudnienia bez zgody dyrektora generalnego urzędu jest zabronione, a ponadto, podobnie jak w przypadku pracowników samorządowych, członek korpusu służby cywilnej - art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505, z późn. zm.) nie może wykonywać czynności lub zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy lub podważających zaufanie do służby cywilnej. Wątpliwości co do podjęcia takiej działalności są więc podobne jak w przypadku pracownika samorządowego.

Uznać więc należy, że podejmowanie takiej działalności gospodarczej, niemal tożsamej z obowiązkami służbowymi, jest niewskazane.

Szukasz odpowiedzi na pytania z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych? Zajrzyj do Serwisu Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych