Mobbing może zacząć się od zwykłego konfliktu czy kłótni współpracowników, która w późniejszym czasie przerodzi się w długookresowe ośmieszanie czy obrażanie i negatywnie wpłynie na samopoczucie jednostek. Wszystkie wyżej wymienione czynniki, czyli działania przeciwko pracownikowi, które trwają przez długi okres czasu, oraz zaniżenie samooceny, są uznane za mobbing. Działanie jednorazowe nie zostanie uznane za wykroczenie oraz złamanie prawa. Zachowanie, które spełnia wszystkie wymienione aspekty nie powinno zostać lekceważone. W takim wypadku warto zgłosić je do odpowiednich władz i jednostek, póki jeszcze nie jest za późno.
 
 
Wiele osób nie wie, skąd biorą się takie zachowania. Mogą być one spowodowane cechami osobistymi, wśród których można wyróżnić zazdrość, ale także „ukrytymi” kompleksami czy zaburzeniami psychicznymi. Warto także wspomnieć o efektach takiego zjawiska. Jest ich wiele, można do nich zaliczyć między innymi izolowanie się podwładnego, złe wykonywanie swoich obowiązków, negatywny wpływ na wizerunek firmy na zewnątrz i wewnątrz przedsiębiorstwa, wzrost kosztów spowodowany urlopem pracowników i zatrudnieniem nowego, zwolnienia lekarskie czy pogorszenie się atmosfery w firmie.
 
Omawiane zjawisko jest częstym zachowaniem kierowników/szefów w wielu firmach. Pojawiającym się problemem jest brak wiedzy na temat sposobów walki z niepożądanymi działaniami. Na początku warto określić przepisy prawne, do których przełożony się nie stosuje i przekazać mu to w kulturalny sposób. Osoba, do której wszelkie uwagi są kierowane, nie powinna pokazywać swojego zdenerwowania. Brak reakcji na zachowanie przełożonego osłabi jego działania, jak również sprawi, że się podda. Jeżeli upomnienia są przesyłane przez e-maila, sms-a czy na piśmie, warto je zatrzymać w przypadku dalszego postępowania lub w sytuacji, gdy inne osoby też dotkną skutków tego zjawiska.
 
Mobbing w miejscu pracy jest poważnym wykroczeniem, nie powinno się go lekceważyć. Już po pojawieniu się pierwszych niepokojących oznak warto rozpocząć działania niwelujące, aby jak najszybciej uniknąć niepożądanych efektów i pogorszenia się atmosfery w miejscu pracy. 
 
Źródło: Smart MBC