Pytania pochodzą z Serwisu Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych:

Czy otwarcie prywatnej korespondencji adresowanej imiennie na pracownika, przesłanej na adres pracodawcy narusza dobra osobiste pracownika?

Czy ma znaczenie, że pracodawca posiada opracowaną instrukcję, z której wynika, że w kancelarii najpierw otwiera się korespondencję i dopiero po zadekretowaniu przekazuje się ją właściwej osobie, czyli adresatowi wskazanemu na kopercie?

Odpowiedź: pracodawca jest zobowiązany do poszanowania godności i innych dóbr osobistych pracownika zgodnie z art. 11(1) ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 1502 z późn. zm.) – dalej k.p. Dobrem osobistym, na podstawie art. 23 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 121 z późn. zm.) - dalej k.c. jest m.in. tajemnica korespondencji. Otwieranie korespondencji prywatnej, adresowanej imiennie do pracownika, lecz przesłanej na adres pracodawcy, może zostać uznane za naruszenie dóbr osobistych pracownika i  skutkować odpowiedzialnością odszkodowawczą pracodawcy. Nawet jeżeli pracodawca wprowadził procedurę dotyczącą otwierania każdej korespondencji w kancelarii, powinno się przyjmować, że - w przypadku wątpliwości co do charakteru korespondencji - pierwszeństwo otwarcia przysługuje pracownikowi.

Polecamy: ETPCz: pracodawca może przeglądać służbowego maila pracownika

Uzasadnienie: zasady postępowania z korespondencją powinny zostać uregulowane w akcie wewnątrzzakładowym. Pracodawca jest bez wątpienia upoważniony do zapoznawania się z korespondencją służbową adresowaną imiennie do pracownika, ale już nie w przypadku korespondencji prywatnej, nawet jeżeli została wysłana na adres pracodawcy. W przypadku wątpliwości odnośnie rozróżnienia korespondencji prywatnej od służbowej, powinno się przyjmować, że może to być korespondencja prywatna i pierwszeństwo jej otwarcia pozostawić pracownikowi. Przyjęcie takich uregulowań wewnętrznych pozwoli uniknąć podejrzenia naruszenia przez pracodawcę dóbr osobistych pracownika, co mogłoby skutkować odpowiedzialnością odszkodowawczą pracodawcy.

W akcie wewnątrzzakładowym powinien znaleźć się zapis dotyczący sytuacji zaistnienia wątpliwości co do charakteru korespondencji, w których pierwszeństwo otwarcia przysługuje pracownikowi. Jeżeli jednak okaże się, że korespondencja ma charakter służbowy, powinna zostać udostępniona pracodawcy.