Zanim projekt trafił na środowe posiedzenie komisji, pracowała nad nim specjalnie powołana podkomisja. Przewodnicząca podkomisji Elżbieta Pierzchała (PO), przedstawiając posłom wyniki prac tego zespołu wyjaśniła, że w projekcie nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym zaproponowano nowe zasady przeprowadzania badań lekarskich i psychologicznych maszynistów i kandydatów na maszynistów, a także doprecyzowano obowiązki zatrudniających ich pracodawców, szczególnie te dotyczące medycyny pracy i badań profilaktycznych pracowników.

Według szacunków ministerstwa transportu w Polsce uprawnienia do prowadzenia pojazdów trakcyjnych posiada około 17,5 tys. osób. Ponad połowa z nich ma od 46 do 60 lat. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego średni wiek osób zatrudnionych na stanowisku maszynisty to niemal 50 lat, a tylko około 16 proc. ogólnej liczby maszynistów nie przekroczyło 40. roku życia. "Wśród maszynistów mamy lukę pokoleniową" - zauważyła poseł Pierzchała. Dodała, że w najbliższych latach trzeba będzie wyszkolić ponad 3 tys. nowych maszynistów.

"Przedmiotowa regulacja przyczyni się do poprawy transparentności nowego systemu przyznawania uprawnień maszynistów, zwiększając zainteresowanie pracą na tym stanowisku w sytuacji niedoboru maszynistów na rynku pracy. Wejście w życie proponowanych regulacji umożliwi osobom zatrudnionym na stanowiskach związanych z prowadzeniem pojazdów kolejowych płynne przejście do nowego systemu uznawania kwalifikacji zawodowych" - napisano w uzasadnieniu projektu.

Teraz projekt trafi na posiedzenie plenarne Sejmu.