- po oddaniu pomieszczeń do użytku, po zmianie rodzaju oświetlenia, np. z jarzeniowego na energooszczędne lub po wymianie zużytych żarówek na nowe, ale o innej mocy;
- po zmianie aranżacji pomieszczenia, np. po wybudowaniu (lub wyburzeniu) w pomieszczeniu ścianek działowych itp., kiedy natężenie oświetlenia może się pogorszyć.
- wygody widzenia - oświetlenie, przy którym człowiek (uczeń, nauczyciel, księgowa itd.) czuje się dobrze, co pośrednio korzystnie wpływa również na wzrost wydajności pracy i nauki;
- wydolności wzrokowej, przy której pracownicy są w stanie wykonywać prace wzrokowe nawet w trudnych warunkach i w wydłużonym czasie;
- bezpieczeństwa.
- luminancja i jej rozkład, oznaczające natężenie światła padającego na oświetlaną płaszczyznę, czyli ilość światła, które jest emitowane przez źródło oraz równomierność oświetlenia tej płaszczyzny; jednostką luminancji jest luks (lx);
- natężenie oświetlenia rozumiane jako jego intensywność;
- olśnienie, które jest zjawiskiem negatywnym i polega na chwilowym oślepieniu najczęściej powodowanym odblaskami od błyszczącej powierzchni;
- kierunkowość światła, tzn. stopień jego rozproszenia lub skupienia;
- oddawanie barw i wygląd barwy światła – barwy światła wywierają różny wpływ na nasze samopoczucie, a w konsekwencji na jakość naszej pracy lub nauki;
- migotanie – odnoszące się głównie do świetlówek (jarzeniówek), których wadą jest to, że ich światło zapala się i gaśnie kilkadziesiąt razy na sekundę, co w dłuższym czasie jest męczące.
|
lp. |
Rodzaj pomieszczenia lub stanowiska |
Minimalne natężenie oświetlenia w luksach (lx) |
Uwagi |
|
1 |
Sale lekcyjne |
300 |
Zaleca się oświetlenie regulowane |
|
2 |
Tablice szkolne |
500 |
Uwaga na odbicia światła |
|
3 |
Stoły demonstracyjne |
500 |
W salach wykładowych – 750 lx |
|
4 |
Pracownie artystyczne |
500 |
|
|
5 |
Pracownie artystyczne w szkołach artystycznych i pracownie rysunku technicznego |
750 |
|
|
6 |
Pracownie zajęć praktycznych i laboratoria |
500 |
|
|
7 |
Pokoje zajęć muzycznych lub zajęć komputerowych |
300 |
|
|
8 |
Pokoje do odrabiania lekcji i warsztaty |
500 |
|
|
9 |
Hole wejściowe |
200 |
|
|
10 |
Korytarze i inne ciągi komunikacyjne |
100 |
|
|
11 |
Schody |
150 |
|
|
12 |
Pokoje nauczycielskie |
300 |
|
|
13 |
Biblioteki – miejsca do czytania |
500 |
|
|
14 |
Sale sportowe, gimnastyczne i baseny pływackie |
300 |
|
|
15 |
Stołówki szkolne |
200 |
|
|
16 |
Kuchnie |
500 |
|
|
17 |
Szatnie |
200 |
|








