1. Działy podstawowe – bezpośrednio realizujące główne funkcje przedsiębiorstwa (komórki produkcyjne w firmie produkcyjnej, usługowe czy też obsługi klienta.)
  2. Działy podstawowe - wspomagające funkcje zarządzania organizacją w kluczowych zakresach: planowania strategicznego, obsady kadr kierowniczych, obiegu informacji i jej przetwarzania, finansów i controllingu, kształtowania struktury organizacyjnej,
  3. Działy koordynujące - np.: produkcję, zaopatrzenie, polityki zatrudnienia,
  4. Działy sztabowe - pełniące funkcje przede wszystkim doradcze w zakresie np.: obsługi prawnej, public relations, rekrutacji i oceny pracowników,
  5. Działy pomocnicze - pełniące funkcje czysto usługowe w zakresie np.: księgowości, transportu, przetwarzania danych, ochrony środowiska, bhp.

Co taki podział oznacza? Wynika z niego, że stosunkowo łatwo będzie wydzielić na zewnątrz działy pomocnicze, ewentualnie niektóre działy tzw. sztabowe, natomiast nieco trudniej będzie zastosować outsourcing w wypadku działów koordynujących czy też wspomagających funkcje zarządzania. Co więcej, w wielu przedsiębiorstwach komórki organizacyjne są zbudowane niejako przekrojowo – poszczególne zespoły zajmują się zadaniami z grupy 2, 3, 4 lub 5. (np.: piony finansowe, piony IT, czy też duże komórki personalne). Tymczasem w wielu przypadkach w ręce zewnętrznych podmiotów, firmy coraz częściej oddają wszystkie obszary, które nie przynoszą zysków a wiążą się z kosztami, a więc kompleksowo:

  • informatykę,
  • administrację,
  • całą obsługę kadrowo-płacową,
  • szkolenia,
  • finanse i księgowość
  • czy też obsługę prawną.

W przypadku większych firm, w których jednostki świadczyły zadania na różnych poziomach (np.: strategicznym, koordynującym i pomocniczym) mogą się pojawić pewne problemy z wsparciem procesu zarządzania lub z koordynacją całych obszarów. Dlatego też podejmowanie tego rodzaju decyzji wymaga rozwagi i uważnego przyjrzenia się przekrojowi funkcji wykonywanych przez poszczególne komórki.

  • Określanie założeń strategii i zasad polityki personalnej,
  • Organizacja pracy w firmie, wytyczne dla budowania zespołów,
  • Ustalanie i podział zadań dla struktur organizacyjnych,
  • Określanie ramowych zasad wynagradzania dla poszczególnych grup stanowisk,
  • Ocena realizacji zadań i efektywności pracy załogi,
  • Określanie zasad rozwoju zawodowego i wielkości funduszu szkoleń,
  • Przygotowywanie ramowego planu zatrudnienia,
  • Pomoc w podejmowaniu merytorycznych decyzji w sprawach obsady stanowisk (szczególnie kierowniczych),
  • Zatwierdzanie przedsięwzięć szkoleniowych w ramach całej firmy,
  • Zatwierdzanie przedsięwzięć integracyjnych i lojalnościowych,
  • Koordynacja współpracy z podmiotem zewnętrznym świadczącym obsługę kadrowo – płacową (...)