- Działy podstawowe – bezpośrednio realizujące główne funkcje przedsiębiorstwa (komórki produkcyjne w firmie produkcyjnej, usługowe czy też obsługi klienta.)
- Działy podstawowe - wspomagające funkcje zarządzania organizacją w kluczowych zakresach: planowania strategicznego, obsady kadr kierowniczych, obiegu informacji i jej przetwarzania, finansów i controllingu, kształtowania struktury organizacyjnej,
- Działy koordynujące - np.: produkcję, zaopatrzenie, polityki zatrudnienia,
- Działy sztabowe - pełniące funkcje przede wszystkim doradcze w zakresie np.: obsługi prawnej, public relations, rekrutacji i oceny pracowników,
- Działy pomocnicze - pełniące funkcje czysto usługowe w zakresie np.: księgowości, transportu, przetwarzania danych, ochrony środowiska, bhp.
Co taki podział oznacza? Wynika z niego, że stosunkowo łatwo będzie wydzielić na zewnątrz działy pomocnicze, ewentualnie niektóre działy tzw. sztabowe, natomiast nieco trudniej będzie zastosować outsourcing w wypadku działów koordynujących czy też wspomagających funkcje zarządzania. Co więcej, w wielu przedsiębiorstwach komórki organizacyjne są zbudowane niejako przekrojowo – poszczególne zespoły zajmują się zadaniami z grupy 2, 3, 4 lub 5. (np.: piony finansowe, piony IT, czy też duże komórki personalne). Tymczasem w wielu przypadkach w ręce zewnętrznych podmiotów, firmy coraz częściej oddają wszystkie obszary, które nie przynoszą zysków a wiążą się z kosztami, a więc kompleksowo:
- informatykę,
- administrację,
- całą obsługę kadrowo-płacową,
- szkolenia,
- finanse i księgowość
- czy też obsługę prawną.
W przypadku większych firm, w których jednostki świadczyły zadania na różnych poziomach (np.: strategicznym, koordynującym i pomocniczym) mogą się pojawić pewne problemy z wsparciem procesu zarządzania lub z koordynacją całych obszarów. Dlatego też podejmowanie tego rodzaju decyzji wymaga rozwagi i uważnego przyjrzenia się przekrojowi funkcji wykonywanych przez poszczególne komórki.
- Określanie założeń strategii i zasad polityki personalnej,
- Organizacja pracy w firmie, wytyczne dla budowania zespołów,
- Ustalanie i podział zadań dla struktur organizacyjnych,
- Określanie ramowych zasad wynagradzania dla poszczególnych grup stanowisk,
- Ocena realizacji zadań i efektywności pracy załogi,
- Określanie zasad rozwoju zawodowego i wielkości funduszu szkoleń,
- Przygotowywanie ramowego planu zatrudnienia,
- Pomoc w podejmowaniu merytorycznych decyzji w sprawach obsady stanowisk (szczególnie kierowniczych),
- Zatwierdzanie przedsięwzięć szkoleniowych w ramach całej firmy,
- Zatwierdzanie przedsięwzięć integracyjnych i lojalnościowych,
- Koordynacja współpracy z podmiotem zewnętrznym świadczącym obsługę kadrowo – płacową (...)








