Po wybudowaniu obiektu obowiązki pracodawcy (inwestora) wobec organów państwowego nadzoru zostają poszerzone na Inspekcję Ochrony Środowiska, Państwową Inspekcję Sanitarną, Państwową Straż Pożarną oraz oczywiście Państwową Inspekcję Pracy. Inwestor jest obowiązany zawiadomić te organy o zakończeniu budowy obiektu budowlanego i zamiarze przystąpienia do jego użytkowania. Zawiadomione organy zajmują stanowisko w sprawie zgodności wykonania obiektu budowlanego z projektem budowlanym. Niezajęcie stanowiska przez ww. organy w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia, traktuje się jak niezgłoszenie sprzeciwu lub uwag.
Ponieważ niemal wszystkie budynki będące miejscem pracy zaliczono do kategorii wymagającej uzyskania pozwolenia na użytkowanie (z wyjątkiem budynków służących gospodarce rolnej) pracodawca ma obowiązek, przed przystąpieniem do użytkowania obiektu budowlanego, uzyskać decyzję o pozwoleniu na użytkowanie. W tym celu powinien po zakończeniu budowy obiektu budowlanego zawiadomić ww. organy o zamiarze przystąpienia do jego użytkowania. Wymienione organy mają obowiązek zająć stanowisko (potocznie nazywane odbiorem) w sprawie zgodności wykonania obiektu budowlanego z projektem. Niezajęcie stanowiska przez ww. organy w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia, traktuje się jak niezgłoszenie sprzeciwu lub uwag.
Natomiast rozpoczęcie działalności firmy lub zmiany jej miejsca oraz rodzaju i zakresu działalności – nakłada na pracodawcę (art. 209 k.p.) obowiązek zawiadomienia na piśmie, w terminie 30 dni, właściwego terytorialnie inspektora pracy i inspektora sanitarnego o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności oraz o przewidywanej liczbie pracowników. Ponadto pracodawca powinien złożyć pisemną informację o środkach i procedurach przyjętych dla spełnienia wymagań wynikających z przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczących uruchamianej dziedziny działalności. Taki sam obowiązek ciąży na pracodawcy w razie zmiany miejsca, rodzaju i zakresu prowadzonej działalności, zwłaszcza zmiany technologii lub profilu produkcji, jeżeli zmiana technologii może powodować zwiększenie zagrożenia dla zdrowia pracowników.
Natomiast, zgodnie z art. 234 § 2 k.p. Pracodawca ma obowiązek niezwłocznie zawiadomić właściwego inspektora pracy i prokuratora o śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym wypadku przy pracy oraz o każdym innym wypadku, który wywołał wymienione skutki, mającym związek z pracą, jeżeli może być uznany za wypadek przy pracy. Z kolei, zgodnie z art. 235 § 1 k.p., pracodawca jest obowiązany niezwłocznie zgłosić właściwemu organowi Państwowej Inspekcji Sanitarnej i Państwowej Inspekcji Pracy każdy przypadek rozpoznania choroby zawodowej albo podejrzenia o taką chorobę.