Zadaniem doradcy płatnika składek jest udzielanie wsparcia w temacie ubezpieczeń i składek. Można u niego uzyskać informacje dotyczące obowiązków związanych z prowadzeniem działalności. Co ważne - takie porady są bezpłatne.

732 doradców w całym kraju

W całej Polsce w sumie funkcję doradcy płatnika składek pełni 732 konsultantów. Są dostępni w każdym oddziale i placówce, również w najmniejszych biurach terenowych. Przykładowo, w województwie łódzkim dostępnych jest 65 konsultantów, na Dolnym Śląsku – 76, a w województwie świętokrzyskim – 32.

Doradcami są dotychczasowi pracownicy sali obsługi klienta (w większości ze stanowisk ubezpieczenia i składki), którzy przeszli szkolenia i zdali egzamin.

– Jest to nowa usługa, która pozostanie na stałe, a kompetencje konsultantów będą się ciągle poszerzać – mówi Iwona Kowalska, regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku.

Rzecznik prasowy ZUS Wojciech Andrusiewicz zapowiada, że wkrótce doradców będzie więcej. – W przyszłym tygodniu planujemy kolejną turę testów dla 75 chętnych, którzy zgłosili się do egzaminu – mówi.

W czym pomoże?

Doradca płatnika składek udzieli wsparcia w zakresie spraw ubezpieczeń i składek. Odpowie też na wszystkie pytania dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej. Od doradcy dowiemy się m.in.: jaki jest numer rachunku składkowego i jakie są zasady opłacania składek i rozliczania wpłat. Doradca wyjaśni wątpliwości w zakresie rozliczenia dokonanej wpłaty i stanu rozliczeń z ZUS. Założy konto na elektronicznym portalu PUE ZUS, wyjaśni jakie informacje i dlaczego można zobaczyć na profilu płatnika w PUE ZUS, wyjaśni jak sporządzać i wysyłać dokumenty w Programie Płatnik i aplikacji – e-Płatnik. Odpowie też na wszystkie pytania związane z rozpoczęciem działalności gospodarczej i podleganiem ubezpieczeniom społecznym.

Doradcę można także zapytać np. o to na jakich zasadach opłaca się składki za „nianie” i co zrobić jeśli w opłatach za składki pojawi się zaległość lub na skutek nowych zasad rozliczania składek i istniejących już zaległości, bieżąca składka pokryła najstarsze zadłużenie i przez to bieżąca składka jest nieopłacona, co skutkuje utratą prawa do ubezpieczenia chorobowego.

 

Kto pyta?

- Do nowych konsultantów przychodzą przede wszystkim mali przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące jednoosobowe firmy, którzy pytają o nowe zasady rozliczeń lub osoby zainteresowane rozpoczęciem działalności gospodarczej – informuje Iwona Kowalska z ZUS na Dolnym Śląsku. Paweł Szkalej z kieleckiego oddziału ZUS mówi, że spore grono stanowią przedsiębiorcy zatrudniający kilku pracowników (branża budowlana, transportowa), głównie tacy, którzy swoją pracę wykonują w wielu miejscach kraju i nie zawsze mają czas na załatwianie formalności w urzędach.

O co?

Od 1 do 6 lutego, czyli w ciągu 4 dni roboczych, doradcy płatnika obsłużyli 5582 klientów w całej Polsce. Zapytaliśmy w oddziałach ZUS, o co najczęściej pytają klienci. Okazuje się, że wszędzie pytania są podobne, a najwięcej wątpliwości wciąż budzi e-składka. – Klienci głównie pytali o e-składkę, jak ZUS dokona podziału wpłaty, czy na pewno jeden przelew wystarczy – mówi Paweł Szkalej z kieleckiego oddziału ZUS. – Doradca skupia się na danej sprawie, stara się wytłumaczyć wątpliwości dotyczące konta płatnika – dodaje.

– Klientów przychodzących do naszych placówek interesuje najbardziej to, czy na ich koncie nie pojawiło się zadłużenie skoro system rozlicza „świeżą” wpłatę na najstarsze zaległości – mówi Iwona Kowalska z ZUS na Dolnym Śląsku.

Monika Kiełczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS woj. łódzkiego, dodaje do listy najczęstszych pytań rejestrację działalności gospodarczej i zasad zgłaszania do ubezpieczenia oraz wysokość składek. – Płatnicy zgłaszają się też po wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłatach składek na ubezpieczenia – informuje rzeczniczka.

Najwięcej zainteresowanych poradami było w pierwszych dniach. Jak wynika z informacji uzyskanych przez nas w ZUS, teraz w większych oddziałach dziennie pojawia się średnio 30-50 osób.

Gdzie znajdziesz doradcę?

W każdej placówce ZUS na sali obsługi. Wystarczy na biletomacie wybrać „Składki/Ubezpieczenia”, a następnie „Doradca płatnika”.

Rezerwacja wizyty bez czekania, przez internet

Jeśli masz konto na portalu Platformy Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS), możesz przez internet zarezerwować wizytę u doradcy płatnika składek. Nie trzeba wtedy czekać w sali obsługi na swoją kolejność.

Jak to zrobić?
Wejdź na stronę www.zus.pl i zaloguj się na PUE.
W panelu głównym PUE, po lewej stronie ekranu, wybierz opcję „Rezerwacja wizyt”.
Wybierz placówkę ZUS, w której chcesz zarezerwować wizytę.
Kliknij „Wybierz grupę spraw”, potem „Składki/Ubezpieczenia”, później „Doradca płatnika” i następnie „Dalej”.
Wybierz dzień i godzinę wizyty u doradcy.