Poczta Polska w porozumieniu z ZUS uruchomiła pilotażowy projekt w pięciu miastach, ale operator już teraz planuje zwiększenie liczby urządzeń.

– Zusomat to urządzenie podłączone bezpośrednio do aplikacji informatycznych ZUS-u. Dzięki niemu klienta ma: możliwości składania dokumentów, korzystania z Płatnika, z wszystkich informacji, które są gromadzone na koncie. Zusomat służy również jako elektroniczne okienko ZUS-u, w którym można złożyć dokumenty i otrzymać potwierdzenie złożenia dokumentu. Jest to też miejsce, za pośrednictwem którego możemy skontaktować się z call center – mówi Dariusz Śpiewak, członek zarządu ZUS.

Choć Platforma Usług Elektronicznych ZUS jest dostępna w internecie i oferuje szereg ułatwień dla ubezpieczonych, płatników i beneficjentów, to państwowa instytucja liczy, że zusomaty pozwolą dotrzeć do nowej grupy klientów, która nie korzysta jeszcze z elektronicznych usług ZUS-u. Podstawowa korzyść dla klientów to oszczędność czasu oraz możliwość uniknięcia ewentualnych opóźnień w rozliczeniach z Zakładem.

Obok pomocy w postaci telefonicznej obsługi, urządzenie zostało zaprojektowane również z myślą o osobach niepełnosprawnych.

– Funkcje urządzenia są takie, że można tu podjechać wózkiem, jest drugi ekran, który ułatwia dostęp osobom niepełnosprawnym – wskazuje Śpiewak. – To na pewno ułatwienia obsługę i daje nam możliwość przyjmowania dokumentów do ostatniej chwili. Wszystkie osoby, które złożenie dokumentów zostawiły na ostatnią chwilę, mogą podejść do otwartej 24 godziny na dobę placówki urzędu pocztowego czy oddziału jednostki ZUS i złożyć te dokumenty. Mogą się w ten sposób dostać do swojego elektronicznego konta w ZUS i złożyć dokumenty czy też uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu.

Pilotażowy projekt obejmie pięć placówek pocztowych – w Gdańsku, Opolu, Lublinie, Rzeszowie i Warszawie. Klienci Poczty Polskiej będą mieć całodobowy dostęp do zusomatów, podobnie jak w blisko 150 placówkach ZUS, gdzie działają już one od dwóch lat.

Poczta Polska zapowiada, że zusomaty będą pojawiały się stopniowo w kolejnych punktach. Operator chce w ten sposób poszerzać swoją ofertę o kolejne, komplementarne usługi.

– To jest kolejna usługa, która będzie świadczona dla naszych klientów w placówkach Poczty Polskiej. Kolejna usługa, która jest bliska centrum ich interesów życiowych i będzie realizowana dzięki porozumieniu Poczty i ZUS. Zaczynamy od pięciu lokalizacji pilotażowo i będziemy to stopniowo rozwijać – twierdzi Ireneusz Piecuch, wiceprezes Poczty Polskiej.

Jak dotąd Poczta Polska obsługiwała przede wszystkim osoby pobierające świadczenia z ZUS. Nowa usługa będzie ułatwieniem przede wszystkim dla ubezpieczonych oraz płatników. Zyskają oni możliwość składania dowolnych dokumentów i wniosków w formie papierowej, które są wymagane przez państwową instytucję. Zusomaty będą wydawały potwierdzenie złożenia dokumentów. 

Maszyny umożliwią również dostęp do Platformy Usług Elektronicznych, w ramach której działają takie serwisy internetowe, jak http://e-inspektorat.zus.pl/, http://www.mojaskladka.zus.pl/, http://mojaemerytura.zus.pl/. Dzięki temu klienci Poczty oraz ZUS będą mogli uzyskać potrzebne informacje o ubezpieczeniach, świadczeniach oraz płatnościach, a także rozliczyć składki. 

– Misją Poczty Polskiej jest dostarczanie maksymalnej liczby usług naszym klientom. Instalacja zusomatów jest ukłonem w stronę naszych klientów, którzy będą mogli na poczcie realizować również te elementy związane z obrotem z ZUS. To powinno ułatwić im komunikację z tym urzędem,  przez co poczta będzie naturalnym miejscem do realizowania tego typu czynności dla szerokiej bazy naszych klientów – uważa Ireneusz Piecuch.