Dnia 18 stycznia 2009 r. weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) wprowadzająca obowiązek zatrudnienia osoby odpowiedzialnej za ochronę przeciwpożarową. W związku z kontrowersjami wywołanymi przez tę zmianę dnia 8 grudnia 2008 r. Minister Pracy i Polityki Społecznej - Jolanta Fedak zwróciła się do Głównego Inspektora Pracy, aby przez jakiś czas nie karano pracodawców, którzy nie wywiążą się z nowego obowiązku. W odpowiedzi, Inspektorat Pracy zapowiedział, że kontrole w tym zakresie nie będą prowadzone do końca stycznia 2009 r. Do tego czasu, inspektorzy PIP podejmą działania informacyjno-edukacyjne, zwłaszcza w małych przedsiębiorstwach.
Kara, jaką inspektor pracy może nałożyć za niedostosowania się do nowych regulacji, wynosi do 2000 zł, w razie ujawnienia ponownego zaniechania obowiązku, mandat może wzrosnąć do 5000 zł. Dalsze jego niewykonywanie spowoduje skierowanie sprawy do sądu, w takim wypadku grzywna może wzrosnąć do 30.000 zł.

Źródło: www.portal-bhp.pl, www.money.pl, Gazeta Prawna, data publikacji: 14.01.2009