Firma organizuje 3 dniową wycieczkę wraz z imprezą integracyjną w miejscowości docelowej tej wycieczki. Wyjazd będzie w dniach roboczych dla części pracowników. Jak traktować nieobecność w pracy: jako delegację służbową czy urlop wypoczynkowy? Czy należy się wynagrodzenie za ten okres?

Najlepszym rozwiązaniem jest uznanie, że pracownicy podczas wycieczki mają nieobecność usprawiedliwioną płatną (niebędącą urlopem).

Delegacja służbowa byłaby właściwa, gdyby pracownicy wykonywali podczas wyjazdu zadanie służbowe. Za zadanie takie trudno jest jednak uznać zabawę podczas imprezy integracyjnej i uczestniczenie w wycieczce. Jednocześnie żądanie, żeby pracownicy brali na taką wycieczkę urlop wypoczynkowy jest co najmniej nie na miejscu i może być potraktowane jako naruszenie zasady udzielania urlopów zgodnie z planem urlopowym – zob. art. 163 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.). Pozbawienie pracowników wynagrodzenia za czas wycieczki spowoduje, że pracownicy nie będą chcieli na nią jechać (zrobi się ona dla nich dość droga). W efekcie pracodawca powinien uznać, że pracownicy mają dni nieobecności usprawiedliwionej płatnej – jest to na korzyść pracownika, wobec czego pracodawca ma prawo tak postąpić.