"Pożar mostu jest praktycznie ugaszony. Część zastępów pozostaje na miejscu i monitoruje sytuację" - powiedział Konopka.
Strażacy otrzymali informację o pożarze w sobotę po godzinie 17.30. Na miejsce przyjechało 40 jednostek Straży Pożarnej oraz kilka innych jednostek pomocniczych wyposażonych m.in. w pompy dużej wydajności oraz łodzie.
Jak informował rzecznik Państwowej Straży Pożarnej st. bryg. Paweł Frątczak, ze wstępnych informacji wynika, że mogły zapalić się deski, które były składowane pod mostem. "W wyniku tego pożaru zapaliły się drewniane podesty techniczne, które są uzupełnieniem konstrukcji stalowej tego mostu" - dodał.
Wysoka temperatura spowodowała również odkształcenie asfaltu na fragmencie jezdni. Most jest wykonany ze stali, spawany i nitowany, ale ma też - pod środkową częścią - elementy drewniane - podesty techniczne, które pozwalają m.in. na wygłuszenie mostu; znajdują się między nimi także instalacje ciepłownicza i gazowa - ta ostatnia została ze względów bezpieczeństwa odłączona.
Jak powiedział rzecznik PSP, to bardzo trudny rodzaj pożaru, bo gdy strażacy ugasili ogień w jednym miejscu, nowe zarzewia ognia pojawiały się w kolejnych fragmentach. Na miejscu pracowała też specjalna grupa ratownictwa wysokościowego strażaków, którzy schładzali konstrukcję mostu, podając wodę na fragmenty mostu niezajęte przez pożar po to, by się on nie rozprzestrzenił.
Frątczak powiedział, że nie będzie możliwe przywrócenie ruchu na moście bezpośrednio po ugaszeniu pożaru ze względu na konieczność sprawdzenia elementów konstrukcyjnych przez powołane do tego służby.

Więcej: Warszawa: po pożarze eksperci zbadają konstrukcję Mostu Łazienkowskiego>>>

Karolina Gałecka ze stołecznego Zarządu Dróg Miejskich powiedziała, że po zakończeniu akcji strażaków ZDM będzie sprawdzał na miejscu stan konstrukcji mostu i szacowane będą straty.
Most Łazienkowski został wybudowany w l. 1971-1974 - jest częścią Trasy Łazienkowskiej. Konstrukcja mostu wykonana jest z nitowanych i spawanych elementów stalowych. Most ma 423 m. długości. Jego podpory wykonane są z żelbetu. W 1975 r. miał miejsce podobny pożar, rozpoczął się jednak od strony lewobrzeżnej Warszawy - również palił się pomost techniczny znajdujący się pod jezdnią, zniszczona została nawierzchnia trasy. (PAP)

 

ID produktu: 40148839 Rok wydania: 2010
Autor: Kazimierz Kościukiewicz
Tytuł: BHP w budownictwie>>>