Ponad połowa polskich pracowników nie dostosowuje się do norm bezpieczeństwa panujących wewnątrz firm, w których pracują.
– Pracodawca musi wyrazić zgodę na wynoszenie danych poza miejsce pracy – przypomina Maciej Iwanicki z firmy Symantec Polska specjalizującej się m.in. w zabezpieczeniach internetowych. Tymczasem, jak wynika z przeprowadzonych dla niej badań „Ryzyko w sieci", prawie 60% pracowników polskich firm wynosi służbowe dane bez zgody pracodawcy. Co więcej, jedna trzecia uczestników ankiety korzysta tu z niezabezpieczonych pamięci USB. Jednak najbardziej popularnym sposobem na wynoszenie przez pracowników firmowych danych jest ich wydrukowanie lub wysłanie na zewnętrzny adres e-mail (własny albo innej osoby) – robi tak 45% badanych. Najczęściej wyniesione z firmy dane mają pomóc w zdalnej pracy; czterech na dziesięciu pracowników używa skopiowanych danych na potrzeby spotkań poza siedzibą firmy, a 29% wykorzystuje je, pracując w domu. Jednak 16% badanych przyznaje, że zabiera informacje ze sobą, gdy zmienia pracodawcę. Co ciekawe, tyle samo pracowników biurowych jako przyczynę wynoszenia danych biurowych podaje chęć przechowywania ich w bezpiecznym miejscu.
Źródło: rp.pl, 17 grudnia 2010 r., Anita Błaszczak