Odpowiedź

Zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (Dz. U. Nr 105, poz. 870) – dalej r.w.p., zespół powypadkowy powinien zebrać informacje dotyczące wypadku od świadków wypadku. Pracownik powinien zostać poinformowany, iż podanie błędnych lub też niedokładnych danych dotyczących zdarzenia wypadkowego może wpłynąć na sposób jego kwalifikacji. W przypadku trudności z ustaleniem świadków zdarzenia, stosowna informacja powinna zostać zawarta w protokole powypadkowym.

Uzasadnienie

Sposób i tryb postępowania przy ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposób ich dokumentowania, a także zakres informacji zamieszczanych w rejestrze wypadków przy pracy określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (Dz. U. Nr 105, poz. 870) – dalej r.w.p. Zgodnie z § 7 r.w.p. niezwłocznie po otrzymaniu wiadomości o wypadku, zespół powypadkowy jest obowiązany przystąpić do ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku, w szczególności:

- dokonać oględzin miejsca wypadku, stanu technicznego maszyn i innych urządzeń technicznych, stanu urządzeń ochronnych oraz zbadać warunki wykonywania pracy i inne okoliczności, które mogły mieć wpływ na powstanie wypadku;

- jeżeli jest to konieczne, sporządzić szkic lub wykonać fotografię miejsca wypadku;

- wysłuchać wyjaśnień poszkodowanego, jeżeli stan jego zdrowia na to pozwala;

- zebrać informacje dotyczące wypadku od świadków wypadku;

- zasięgnąć opinii lekarza, a w razie potrzeby opinii innych specjalistów, w zakresie niezbędnym do oceny rodzaju i skutków wypadku;

- zebrać inne dowody dotyczące wypadku;

- dokonać prawnej kwalifikacji wypadku zgodnie z art. 3 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 1242);

- określić środki profilaktyczne oraz wnioski, w szczególności wynikające z oceny ryzyka zawodowego na stanowisku pracy, na którym wystąpił wypadek.

Tym samym jednym z elementów jest zebranie informacji dotyczących wypadku od świadków wypadku. Pracownik powinien zostać poinformowany, iż podanie błędnych lub też niedokładnych danych dotyczących zdarzenia wypadkowego może wpłynąć na sposób jego kwalifikacji. W przypadku trudności z ustaleniem świadków zdarzenia, stosowna informacja powinna zostać zawarta w protokole powypadkowym.

Łukasz Wawszczak, autor współpracuje z publikacją Serwis BHP.

Odpowiedzi udzielono: 27 sierpnia 2015 r.