Czy skan umowy o pracę jest wiążący? Czy jeżeli pracownik posiada skan umowy o pracę podpisany przez pracodawcę, może dochodzić sowich praw przed sądem i czy dla niego umowa jest wiążąca?

Ekspert LEX Kadry wyjaśnia:

Umowa o pracę powinna być zawarta w formie pisemnej. Minimalnym wymogiem do zachowania formy pisemnej jest własnoręczny podpis. Oświadczenie woli złożone w formie elektronicznej i opatrzenie go kwalifikowanym podpisem elektronicznym jest równoważne z oświadczeniem woli złożonym w formie pisemnej. Skan umowy powinien być więc opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, w przeciwnym wypadku jest jedynie kopią oryginału. Jednakże decydujące znaczenie dla uznania, że strony nawiązały stosunek pracy będzie miał w tym wypadku fakt dopuszczenia pracownika do pracy i wypłacanie mu za to przez pracodawcę wynagrodzenia - uznaje się, że doszło wtedy do zawarcia umowy o pracę.

 

 

Zgodnie z art. 29 § 2 Kodeksu pracy, umowę o pracę zawiera się na piśmie. Zgodnie natomiast z art. 78 Kodeksu cywilnego, do zachowania pisemnej formy czynności prawnej wystarcza złożenie własnoręcznego podpisu na dokumencie obejmującym treść oświadczenia woli. Do zawarcia umowy wystarcza wymiana dokumentów obejmujących treść oświadczeń woli, z których każdy jest podpisany przez jedną ze stron, lub dokumentów, z których każdy obejmuje treść oświadczenia woli jednej ze stron i jest przez nią podpisany. Zgodnie natomiast zgodnie z art. 78 par. 1 k.c. do zachowania elektronicznej formy czynności prawnej wystarcza złożenie oświadczenia woli w postaci elektronicznej i opatrzenie go kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Oświadczenie woli złożone w formie elektronicznej jest równoważne z oświadczeniem woli złożonym w formie pisemnej. Takiego warunku nie nie spełnia jednak skan umowy z kopią podpisu. Natomiast wymogi te może spełniać listowna wymiana dokumentów obejmujących treść oświadczeń woli, z których każdy jest podpisany przez jedną ze stron, lub dokumentów, z których każdy obejmuje treść oświadczenia woli jednej ze stron i jest przez nią podpisany. Strony wymieniają się więc za pomocą poczty umowami o pracę, a każdy dokument jest podpisany przez jedną stronę. 

 

Czytaj też: Na zwolnieniu w papugarni, ale dyscyplinarka była niesłuszna >

 

Jednakże w związku z tym, że przepisy nie wskazują, jakie są skutki niedopełnienia obowiązku zawarcia umowy o pracę w formie pisemnej, to brak formy pisemnej nie jest zagrożony sankcją nieważności. Decydujące znaczenie dla uznania, że strony nawiązały stosunek pracy będzie miał w tym wypadku fakt dopuszczenia pracownika do pracy i wypłacanie mu za to przez pracodawcę wynagrodzenia - uznaje się, że doszło wtedy do zawarcia umowy o pracę.

Więcej dowiesz się z LEX Kadry:

Czy pracodawca może jednostronnie zmienić zakres obowiązków pracownika? >

Jakie dokumenty są wymagane przy zawieraniu kolejnej umowy o pracę z tym samym pracownikiem? >

Czy oświadczenie pracownika o zapoznaniu się z informacją zawierającą obowiązujące normy prawne dotyczącego równego traktowania w zatrudnieniu należy przechowywać w aktach osobowych? >