Odpowiedź:
Pracodawca ma obowiązek wypłacić pracownikowi należności z tytułu podróży służbowych.
Uzasadnienie:
Pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową – art. 775 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 1502 z późn. zm.) – dalej k.p. Do tych należności należą m.in. diety. Wysokość diet określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 167) – dalej r.p.s. Pracodawcy spoza sfery budżetowej mogą ustalić warunki wypłacania należności z tytułu podróży służbowej w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie wynagradzania albo w umowie o pracę, przy czym wysokość diety za dobę podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju nie może być niższa niż dieta z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju określona w rozporządzeniu. 
Obowiązek wypłaty diet nie jest uzależniony od tego, czy pracownik rozliczając podróż służbową wpisze należność z tytułu diet i czy będzie się domagał wypłaty diety. Pracownik nie musi więc występować do pracodawcy z formalnym wnioskiem o wypłatę diety. To na pracodawcy ciąży obowiązek naliczenia i wypłacenia pracownikowi należności z tytułu podróży służbowej.
Należy wskazać, że pracodawca, który nie wypłaca w ustalonym terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi popełnia wykroczenie przeciwko prawom pracownika zagrożone karą grzywny od 1000 do 30.000 zł (art. 282 pkt 1 k.p.).

Katarzyna Pietruszyńska,
autorka współpracuje z publikacją Serwis Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
Odpowiedzi udzielono 8.06.2015 r.