Pytanie pochodzi z publikacji Serwisu BHP

Pracownik uległ wypadkowi, który został uznany za wypadek przy pracy. Pracownik przebywając na zwolnieniu lekarskim, otrzymywał 100% zasiłku. Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie zakwalifikował tego zdarzenia jako wypadku przy pracy.

Jak w takiej sytuacji powinien zachować się pracodawca?

Czy można zobligować pracownika do zwrotu 20% zasiłki?

Powinien był otrzymywać na „zwykłym” zwolnieniu lekarskim 80% wynagrodzenia, zaś pracodawca uznając wypadek za wypadek przy pracy, wypłacał mu 100% świadczenia.

Kiedy pracodawca powinien wypłacać pracownikowi 100% zasiłki?

Gdy sam uzna zdarzenie za wypadek przy pracy, czy dopiero, gdy ZUS uzna ten wypadek?

Odpowiedź

Uznanie przez zespół powypadkowy zdarzenia za wypadek przy pracy i zatwierdzenie przez pracodawcę sporządzonej dokumentacji powypadkowej stanowi wystarczającą podstawę do wypłacenia zasiłku chorobowego w wysokości 100% podstawy jego wymiaru.

Uzasadnienie

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322 z późn. zm.) – dalej u.u.s.w.p. wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą. Jedynie wszystkie przesłanki spełnione łącznie umożliwiają uznanie zdarzenia za wypadek przy pracy.

Jeżeli w związku z niezdolnością pracownika do pracy pracodawca wypłacił wynagrodzenie za okres choroby na podstawie art. 92 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 1502 z późn. zm.) - dalej k.p., a w wyniku postępowania wypadkowego ustalono, że miał miejsce wypadek przy pracy, to za okres niezdolności do pracy pracownikowi przysługuje zasiłek chorobowy na zasadach określonych w u.u.s.w.p. W takim przypadku pracodawca:

- wypłacone pracownikowi wynagrodzenie powinien potraktować jako zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego,

- powinien dokonać – na rzecz pracownika – odpowiedniej dopłaty świadczeń (wypłacono 80%, a należy się 100%),

- powinien złożyć w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych odpowiednie dokumenty korygujące.

Jeżeli pracownikowi za czas niezdolności do pracy wskutek choroby przysługuje zasiłek chorobowy (niezdolność do pracy spowodowana chorobą trwająca powyżej 33 dni w ciągu roku kalendarzowego), do czasu zakończenia postępowania powypadkowego i zatwierdzenia przez pracodawcę sporządzonej dokumentacji powypadkowej zasiłek wypłaca się według zasad określonych ustawą z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 159).

Zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego – w wysokości 100% podstawy jego wymiaru – przysługuje dopiero po dokonaniu formalnego uznania zdarzenia wypadkowego za wypadek przy pracy lub zachorowania za chorobę zawodową. Tym samym, uznanie przez zespół powypadkowy zdarzenia wypadkowego za wypadek przy pracy i zatwierdzenie przez pracodawcę sporządzonej dokumentacji powypadkowej stanowi wystarczającą podstawę do wypłacenia zasiłku chorobowego w wysokości 100% podstawy jego wymiaru.

W sytuacji, gdy mimo iż zespół powypadkowy uznał zdarzenie za wypadek przy pracy, ZUS na podstawie art. 22 ust. 1 u.u.s.w.p. w formie decyzji administracyjnej odmówi przyznania świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego pracodawca (płatnik składek), jest zobowiązany dokonać korekty dokumentacji ubezpieczeniowej. Pracodawca może wystąpić do pracownika o zwrot nadpłaconej kwoty, tj. różnicy pomiędzy wypłaconym mu zasiłkiem chorobowym wypłacanym z ubezpieczenia wypadkowego (100%), a należnym zasiłkiem chorobowym wypłacanym przez pracodawcę (80%). Bez zgody pracownika pracodawca nie może samodzielnie dokonać potrącenia. Zgodnie z art. 87 § 1 k.p. z wynagrodzenia za pracę - po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych - podlegają potrąceniu tylko następujące należności:

- sumy egzekwowane na mocy tytułów wykonawczych na zaspokojenie świadczeń alimentacyjnych,

- sumy egzekwowane na mocy tytułów wykonawczych na pokrycie należności innych niż świadczenia alimentacyjne,

- zaliczki pieniężne udzielone pracownikowi,

- kary pieniężne przewidziane w art. 108 k.p.

Anna Sokołowska, autorka współpracuje z publikacją Serwis BHP.

Odpowiedzi udzielono: 22 lipca 2015 r.