Odpowiedź:
Pracodawca nie musi żądać aktualizacji atestu na zakupione krzesła. Jeśli spełniają one wymagania powołanych norm, to spełniają także wymagania ogólnych przepisów bhp. Normy z zasady co pewien czas ulegają wycofaniu i zastąpieniu, co nie znaczy, że wycofane nie są już ważne. Ustawodawca nie wymaga, aby cały czas wymieniać sprzęty czy urządzenia na zgodne z obowiązującymi normami. Komitet Normalizacyjny nie nadąża z tłumaczeniem nowo wprowadzanych norm i dwie z zastąpionych norm są udostępnione w języku angielskim.
Uzasadnienie:
Zgodnie z § 49 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650 z późn. zm.) przy wykonywaniu pracy niewymagającej stale pozycji stojącej należy zapewnić pracownikom możliwość siedzenia. Przy wykonywaniu pracy wymagającej stale pozycji stojącej lub chodzenia należy zapewnić pracownikom możliwość odpoczynku w pobliżu miejsca pracy w pozycji siedzącej. Siedziska powinny spełniać wymagania Polskich Norm.
Potwierdzenie, że krzesła wykonano na podstawie cytowanych norm jest jednocześnie potwierdzeniem spełnienia wymagań bhp z przytoczonej normy.
Przywołane normy:
PN-EN 15373:2010 - wersja polska Meble -- Wytrzymałość, trwałość i bezpieczeństwo -- Wymagania dla mebli do siedzenia niedomowych Norma wycofana i zastąpiona przez PN-EN 16139:2013-07 - wersja angielska
PN-EN 1728:2004 - wersja polska Meble mieszkaniowe -- Meble do siedzenia -- Metody badań wytrzymałości i trwałości Norma wycofana i zastąpiona przez PN-EN 1728:2012 - wersja angielska
PN-EN 1022:2007 - wersja polska Meble mieszkaniowe -- Meble do siedzenia -- Oznaczanie stateczności.

Roman Majer, autor współpracuje z publikacją Serwis BHP
Odpowiedzi udzielono 10 marca 2015 r.