Odpowiedź:

Przepisy dotyczące zasad oraz trybu uznawania zdarzenia za wypadek w drodze z domu do pracy lub z pracy do domu – wymagają od pracodawcy przekazania poszkodowanemu lub członkowi jego rodziny jednego z dwóch egzemplarzy karty wypadku. Przepisy te nie wskazują sposobu, w jaki karta powinna być przekazana. W przypadku, gdy przepisy nie określają sposobu przekazania, procedura zaproponowana w pytaniu (pocztą za potwierdzeniem odbioru przez poszkodowanego lub członka jego rodziny) jest dopuszczalna.

Uzasadnienie:

Procedury związane z wypadkiem w drodze z domu do pracy lub z pracy do domu określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad oraz trybu uznawania zdarzenia za wypadek w drodze do pracy lub z pracy, sposobu jego dokumentowania, wzoru karty wypadku w drodze do pracy lub z pracy oraz terminu jej sporządzania (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 924). Przepis § 4 rozporządzenia stanowi m.in.: iż kartę wypadku pracodawca sporządza po ustaleniu okoliczności i przyczyn zdarzenia, nie później niż w terminie 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku, w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje poszkodowany lub członek jego rodziny, a drugi przechowuje się w dokumentacji powypadkowej.

Kazimierz Kościukiewicz, autor współpracuje z publikacją Serwis BHP

Odpowiedzi udzielono 20 marca 2015 r.