W ramach programu przewidziano środki na inwestycje drogowe i kolejowe sieci TEN-T, dotyczące niskoemisyjnej komunikacji miejskiej czy też transportu intermodalnego tj. takiego, który przy przewozie ładnunków wykorzystuje różne formy transportu. Wsparcie uzyskają także przedsięwzięcia dotyczące odnawialnych źródeł energii, w szczególności budowy farm wiatrowych, instalacji na biomasę bądź biogaz. Przed ostatecznym zatwierdzeniem projektu i przesłaniem do akceptacji Komisji Europejskiej, poddano go jeszcze konsultacjom społecznym.

Uwagi można było przekazywać w formie elektronicznej przez formularz zamieszony na internetowej stronie ministerstwa. Zebrane opinie omawiano również na czterech krajowych konferencjach zorganizowanych w okresie od 28 sierpnia do 21 października br. Przeważająca część poruszanych kwestii odnosiła się do poszerzenia zarówno grona potencjalnych beneficjentów, jaki i katalogu obszarów wsparcia w ramach programu. Dla przszłych wnioskodawców istotne okazały się również zasady wyboru projektów do dofinansowania oraz różne formy wsparcia np. pomoc bezzwrotna. Poza opracowanym przez resort programem, dodatkowo konsultowano projekt prognozujący skutki jego oddziaływania na środowisko.

Główny cel POIiŚ 2014-2020 to wsparcie gospodarki, która efektywnie i w sposób przyjazny dla środowiska wykorzysta swoje zasoby oraz będzie sprzyjać spójności terytorialnej i społecznej. Podkreslić należy, że program wystąpi w nowej formule, co jest bezpośrednio związane ze zmianą stosunku UE do polityki spójności na lata 2014-2020. Dotychczasowe sektorowe działania zostały ocenione, jako nieefektywne, dlatego też postawniono na zintegrowane podejście do programowania i realizacji rozwoju.