Budowa gdańskiego terminalu naftowego będzie prowadzona w dwóch etapach. W środę odbędzie się inauguracja pierwszego z nich, w ramach którego w gdańskim Porcie Północnym zainstalowanych zostanie sześć zbiorników na ropę naftową o pojemności 62,5 tys. m sześc. każdy.

W ramach inwestycji powstaną też instalacje technologiczne umożliwiające obsługę zbiorników, a także instalacje przeciwpożarowe, wodociągowe, elektryczne, sieć teleinformatyczna oraz systemy automatyki i ochrony. Zbudowana zostanie również niezbędna infrastruktura towarzysząca, w tym drogi i parkingi.

Ta część inwestycji ma być gotowa pod koniec 2015 r., a jej koszt wyniesie 415 mln zł. Prace mają zostać sfinansowane ze środków własnych PERN. Wykonawcą robót jest konsorcjum z firmą IDS-BUD jako liderem. Inwestycja powstanie na terenie 28 hektarów, które wydzierżawił PERN Zarząd Morskiego Portu Gdańsk.

Jak poinformował PAP rzecznik prasowy PERN Roman Góralski, prace na terenie gdańskiego portu już się rozpoczęły, a ich pierwszym etapem jest palowanie terenu pod nowe zbiorniki.

Druga część inwestycji zakłada budowę zbiorników o pojemności 325 tys. m sześc., służących do magazynowania produktów ropopochodnych, chemikaliów, paliwa lotniczego JET-A oraz biokomponentów dodawanych do paliw. Projekt przewiduje też budowę bocznicy kolejowej oraz stacji autocystern. Realizacja tego etapu powinna zakończyć się w 2018 r. Koszt obu etapów inwestycji szacowany jest w sumie na ok. 826 mln zł.

Jak informował w lutym minister skarbu Włodzimierz Karpiński, gdański terminal naftowy jest pierwszą tego typu inwestycją w Polsce i jedną z 16 realizowanych na świecie. „Dzięki terminalowi Polska znajdzie się w grupie państw, które zajmują się międzynarodowym handlem ropą naftową, paliwami i produktami chemicznymi. To szansa na poprawę konkurencyjności polskiej gospodarki i elastyczne rozwiązania na wypadek deficytu paliw na rynku" – mówił minister.

PERN "Przyjaźń" jest jednoosobową spółką Skarbu Państwa. Firma tłoczy ropę z Rosji (ok. 50 mln ton rocznie) do rafinerii polskich: PKN Orlen i Grupy Lotos oraz do rafinerii niemieckich - PCK Schwedt i Mider Spergau. PERN zarządza siecią ponad 2,6 tys. km rurociągów naftowych i paliwowych oraz bazami magazynowymi o pojemności ok. 3,2 mln m sześc. (PAP)