Pytanie
Firma prowadziła działalność wyłącznie opodatkowaną stawkami 23% i 8%. W styczniu br podpisała umowę z firma na przyjmowanie opłat za transakcje finansowe (opłaty za prąd, gaz, itp.), tj. stała się dodatkowo punktem pobierania opłat. Czynności te są zwolnione z opodatkowania, na co będziemy raz w miesiącu wystawiać fakturę na wartość uzyskanej prowizji. Roczne obroty firmy sięgają kwoty 40.000.000 zł, miesięcznie około 3.350.000 zł. Nie jesteśmy w stanie ocenić jaka na tą chwilę będzie wartość sprzedaży zwolnionej. Większość faktur kosztowych związanych ze sprzedażą zwolnioną jesteśmy w stanie przyporządkować bezpośrednio do tej sprzedaży.
Jak natomiast mamy rozliczać faktury za najem pomieszczeń i energii, w których prowadzona jest ta sprzedaż?
Czy już na początku mamy ustalić wskaźnik proporcji i udać się do naczelnika urzędu skarbowego?