Węzeł Łękno to kolejny etap powstającej obwodnicy śródmiejskiej, która ma połączyć północne i południowe dzielnice Szczecina, omijając centrum miasta. W planach dot. węzła Łękno jest budowa dwupasmowej drogi i dwupoziomowego skrzyżowania przy ul. Traugutta i alei Wojska Polskiego z parkingami typu "Bike&Ride" i "Park&Ride", przystankami autobusowymi i tramwajowymi oraz pieszymi i rowerowymi ciągami.
"Podpisaną umowę śmiało można określić mianem przełomowej, bo to pierwsze porozumienie o tak potężnym dofinansowaniu z perspektywy unijnej 2014-2020" - powiedział zachodniopomorski marszałek Olgierd Geblewicz. "Projekt łączy w sobie aż trzy strategiczne elementy. To transport drogowy, rowerowy, a także kolejowy, bowiem Szczecińska Kolej Metropolitalna będzie odgrywała istotna rolę" - dodał.
Koszt węzła Łękno oszacowano na blisko 100 mln zł, z czego 73 mln zł to dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-2020. Koniec robót zaplanowano na grudzień 2020 r.
Prezydent Szczecina Piotr Krzystek podkreślał, że ważna dla miasta inwestycja wspierana jest w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to narzędzie służące wdrażaniu funduszy unijnych wpływających na zrównoważony rozwój miast i ich obszarów funkcjonalnych - wynika z informacji zachodniopomorskiego urzędu marszałkowskiego.
Na Pomorzu Zachodnim Zintegrowane Inwestycje Terytorialne obejmują Szczeciński Obszar Metropolitalny oraz Koszalińsko-Kołobrzesko-Białogardzki Obszar Funkcjonalny. W obecnej unijnej perspektywie finansowej dla tego typu inwestycji w pierwszym przypadku zaplanowano ponad 109 mln euro, a drugim 40 mln euro. (PAP)