Z dniem 24 listopada 2013 r. wejdzie w życie ustawa z dnia 27 września 2013 r. o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1238) . Celem nowelizacji jest implementowanie do polskiego porządku prawnego przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/31/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie geologicznego składowania dwutlenku węgla oraz zmieniającej dyrektywę Rady 85/337/EWG, dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/60/WE, 2001/80/WE, 2004/35/WE, 2006/12/WE, 2008/1/WE i rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 (Dz. Urz. UE L 140 z 05.06.2009, str. 114, z późn. zm.), poprzez ustanowienie ram prawnych prowadzenia działalności w zakresie bezpiecznego podziemnego składowania dwutlenku węgla.

Zgodnie z nowymi przepisami podziemne składowanie dwutlenku węgla, a także poszukiwanie lub rozpoznawanie kompleksów podziemnego składowania dwutlenku węgla, wymagało będzie uzyskania koncesji udzielanej przez ministra właściwego do spraw środowiska, po uzgodnieniu z właściwym wójtem, burmistrzem lub prezydentem miasta.

Nowe przepisy przewidują również obowiązek uzyskania, przed wydaniem koncesji na podziemne składowanie dwutlenku węgla, stanowiska Komisji Europejskiej. W kwestii wniosku oraz zakresu koncesji na poszukiwanie lub rozpoznawanie kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla w nowelizacji przyjęto wymagania analogiczne do koncesji na poszukiwanie lub rozpoznawanie złóż kopalin. Odmiennie przepisy ustawy określają zakres informacji, jakie powinien zawierać wniosek o udzielenie koncesji na podziemne składowanie dwutlenku węgla oraz sama koncesja.

Regulację dotyczącą podziemnego składowania dwutlenku węgla w Polsce ograniczono do realizacji wyłącznie projektów demonstracyjnych wychwytu i składowania dwutlenku węgla. Minister właściwy do spraw środowiska w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw zagranicznych został obowiązany do opracowania sprawozdania zawierającego analizę z przeprowadzonych projektów demonstracyjnych wychwytu i składowania dwutlenku węgla oraz przedłożenia go Radzie Ministrów w terminie do dnia 31 grudnia 2024 r.

Nowe przepisy oddziaływać będą na organy administracji rządowej (m.in. w zakresie obowiązków związanych z wydawaniem koncesji). Ponadto wpłyną one na budżety gmin. Opłata eksploatacyjne z tytułu poszukiwania lub rozpoznawania kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla albo podziemnego składowania dwutlenku węgla będzie w 60% stanowiła wpływy do budżetu gminy, na terenie której będzie prowadzona działalność, natomiast pozostałe 40% będzie stanowiło dochód NFOŚiGW.

Ponadto dochodem budżetu gmin będą opłaty podwyższone (uiszczane przez przedsiębiorcę z tytułu wykonywania działalności bez koncesji) oraz opłaty dodatkowe (z tytułu wykonywania działalności z rażącym naruszeniem warunków koncesji).

Nowelizacja wejdzie w życie z dniem 24 listopada br., z wyjątkiem przepisów dodanego do ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981, z późn. zm.) rozdziału 3a "Krajowy Administrator Podziemnych Składowisk Dwutlenku Węgla" (art. 163a-163c), które wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 27 września 2013 r. o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1238)