Zasadniczym celem Ministerstwa Finansów jest uproszczenie komunikacji z administracją podatkową, stąd zastąpienie numeru NIP numerem PESEL. Wprowadzane zmiany dotyczą osób nieprowadzących działalności gospodarczej, dla przedsiębiorców obowiązek posługiwania się NIP-em pozostanie.

Ministerstwo Finansów argumentuje, że wprowadzone zmiany zapewnią większą efektywność administracji publicznej. W praktyce numer PESEL zostanie przyjęty za wystarczający w celu identyfikacji podatników przez urzędy skarbowe. W związku z tym wszelkie zmiany danych dokonywane będą w jednym miejscu, tj. w rejestrze PESEL. - Osoba, która będzie chciała odzyskać VAT za materiały budowlane nie odczuje tak naprawdę żadnych zmian. Numer NIP na fakturze zostanie zastąpiony numerem PESEL. Obecnie żadne przepisy nie nie mówią o tym, że na fakturze ma być numer NIP wnioskodawcy o zwrot VAT za materiały budowlane - informuje Anna Macina, z firmy architektonicznej Archeton Sp. z o.o.

Wraz z nowym rokiem zmianie ma ulec także procedura nadawania NIP-u w odniesieniu do tych osób fizycznych, na których nadal będzie ciążył obowiązek jego posiadania. NIP nie będzie wydawany w drodze decyzji administracyjnej na rzecz czynności technicznej polegającej na wygenerowaniu w systemie informatycznym administracji podatkowej numeru identyfikatora, co może oznaczać jedynie kilka kliknięć. Ponadto Ministerstwo pragnie zastąpić dotychczasową Krajową Ewidencję Podatników Centralnym Rejestrem Podatników, który skupiałby w jednym miejscu dane identyfikacyjne rozproszone wśród ponad 400 urzędów skarbowych. Rejestr służyłby gromadzeniu informacji o podatnikach z rejestru PESEL, a jego działanie miałoby przyśpieszyć rejestrację kolejnych podatników.