"Grudziądz jest najmniejszym miastem z tramwajami, jednak ten środek komunikacji sprawdził się i jest chętnie wybierany przez mieszkańców - średnio korzysta z niego ok. 27 proc. wszystkich pasażerów komunikacji miejskiej. Wierzę, że dzięki doświadczeniu firm, które wygrały przetarg na realizację prac budowlanych, inwestycja zostanie sprawnie przeprowadzona" - podkreślił w piątek Robert Malinowski, prezydent Grudziądza.
Najkorzystniejszą ofertę na modernizację sieci tramwajowej złożyło konsorcjum złożone z firm: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów ze Świecia nad Wisłą (woj. kujawsko-pomorskie), Przedsiębiorstwo Tor-Kar-Sson Zbigniew Kargul z Warszawy oraz Tor-Kar-Sson Sp. z o.o. Spółka Komandytowa z Elbląga, które zaproponowało cenę 54,8 mln zł.
W ramach projektu modernizacji powstaną m.in. torowiska tramwajowe wraz z odwodnieniem, sieć trakcyjna, system sterowania i ogrzewania zwrotnic, a także zostaną przebudowane jezdnie, chodniki i oświetlenie oraz ścieżki rowerowe wraz z odwodnieniem. Zaplanowano również budowę systemu informacji pasażerskiej i wyposażenie budynku Centrali Nadzoru Ruchu.
Roboty mają rozpocząć się od wykonania pętli Tarpno. Do prac na kolejnych odcinkach wykonawca będzie mógł przystąpić po uruchomieniu komunikacji tramwajowej na pierwszym odcinku.
Równolegle z robotami drogowo-torowymi wykonawca będzie realizował prace budowlane związane z przygotowaniem budynku ekspedycji. Zwycięzca przetargu zobowiązany będzie również do wykonania badań archeologicznych, poprzedzających inwestycję.
Badaniami archeologów objęte zostaną relikty tzw. Bramy Łasińskiej, które zostały częściowo odsłonięte i udokumentowane w trakcie prac związanych z remontem gazociągu w 2010 r. Relikty te wymagają kompleksowego przebadania, jako jedne z najważniejszych pozostałości architektury średniowiecznego Grudziądza.
Miasto otrzyma refundację części wydatków, w wysokości ponad 24 mln zł, ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013. Wykonawca będzie musiał zakończyć prace do października 2014 roku.