Mirosław Antonowicz z zarządu PKP SA i prezes Morskiego Portu Gdynia Adam Meller podczas rozpoczętego w Gdańsku Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2018 podpisali list intencyjny w sprawie współpracy w zakresie rozwoju terminali intermodalnych. Terminale miałyby realizować funkcję zaplecza dla Portu Gdynia i zwiększyć dostęp do ładunków.

Antonowicz podczas briefingu prasowego po podpisaniu listu intencyjnego poinformował, że „Grupa PKP (...) wytypowała 120 nieruchomości pod potencjalne terminale i centra logistyczne”. „Szacujemy, że możemy pobudować na naszych lokalizacjach ok. 19 dodatkowych terminali za ok. 1,5 mld zł” – dodał. Zaznaczył, że projekt może być realizowany w następnej perspektywie finansowej UE do 2030 r.

Prezes Morskiego Portu Gdynia wyjaśnił, że list dotyczy współpracy portu i narodowego przewoźnika kolejowego w zakresie budowy intermodalnych terminali na terenie całego kraju. „Do tej pory port kojarzył się z węzłem transportowym i logistycznym, po podpisaniu tego listu możemy mówić, że będziemy tworzyć całe łańcuchy logistyczne, czyli łączyć linie kolejowe bezpośrednio z portem, zbierając czy rozwożąc towary po całym kraju” – wyjaśnił.

Zwrócił uwagę, że w ub. roku Port Gdynia – jak wynika z wyliczeń Krajowej Administracji Skarbowej – przeładował towary, które przyniosły budżetowi państwa ponad 6,5 mld zł. „Stąd też nasza troska o to, żeby jak najwięcej towarów było przeładowywanych w polskich portach” – dodał.

Antonowicz zaznaczył, że celem podpisanego listu intencyjny jest „powiązanie portu Gdynia (…) z zapleczem”. Wyjaśnił, że to działanie na wzór „modelu zachodnich portów Hamburg, Antwerpia czy Rotterdam”.

Prezes Portu Gdynia dodał, że np. port Hamburg jest „bardzo mocno powiązany z Deutsche Bahn, czyli niemieckim przewoźnikiem kolejowym i z firmą Schenker prowadzącą transport drogowy”. Ocenił, że jest to „model, który doprowadzi do poprawy skuteczności, do zwiększenia przeładunków w polskich portach a to oznacza, że będzie więcej wpływów do budżetu z działalności portu i to jest główny nasz cel” – podkreślił Meller.

Przedstawiciel zarządu PKP SA poinformował, że rozważane jest też „powiązanie morskiego Portu Gdynia z państwami Trójmorza, z Europą środkowo-wschodnią, łącznie z Rumunią i Ukrainą”. Jego zdaniem „to pierwszy prognostyk do rozwoju sieci”. Zapowiedział, że „pewnie w maju” przewoźnik i port w Gdyni „podpiszą porozumienie o platformie logistycznej grupującej najważniejsze centra, np. śląskie, wielkopolskie centra logistyczne i porty morskie”. „Zawiążemy platformę logistyczną, która może połączyć porty polskie z zapleczem w Polsce w ogóle” – wyjaśnił.

Meller zaznaczył, że Port Gdynia „jest pionierem” ale współpraca z PKP „będzie dotyczyła też pozostałych portów”. Prezes portu wyjaśnił PAP, że efektem budowy terminali intermodalnych i połączenie ich koleją z portem „przede wszystkim odciąży drogi”. Podał, że „dziś ponad 50 proc. ładunków wyjeżdża z portu na kołach”. „Sprawne funkcjonowanie terminali intermodalnych połączonych z koleją i portem spowoduje, że na drogach będzie mniej tirów z ładunkami z portu” – przekonywał. „Wtedy będzie sprawniej, bardziej ekologicznie, szybciej" - podkreślił. Zapewnił, że strony będą realizować projekt „jak najsprawniej żeby po ok. 2023 r. terminalne mogły zacząć działać”.

Przedstawiciel PKP SA powiedział, że podobny list intencyjny niedługo powinien być podpisany z portem Szczecin-Świnoujście. Zaznaczył, że też „jest otwarty na podpisanie listu z Portem Gdańsk”. Poinformował, że PKP SA „podpisały już listy intencyjne z potencjalnymi inwestorami”. Wymienił, że podpisano listy m.in. z Pocztą Polską, miastami Rybnik i Konin. Powiedział, że „trwają prace na temat podpisania listu też ze śląską SSSE, co pozwoli na połączenie stref ekonomicznych i portów.

Intermodalny terminal przeładunkowy umożliwia przeładunek kontenerów, nadwozi wymiennych i naczep samochodowych między środkami należącymi do różnych gałęzi transportu.

Rozpoczęte w środę w Gdańsku VI Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2018 jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm spedycyjnych, operatorskich, przewozowych i portów. (PAP)