Odpowiedź

Usługa budowlana w postaci drobnego remontu przyjmuje formę umowy o dzieło. Wobec czego w przypadku zaistniałych wad zamawiający przedsiębiorca może żądać od firmy, która wykonała prace remontowe usunięcia wady w wyznaczonym terminie. Jeżeli wada jest istotna i nie da się usunąć może od umowy odstąpić.



Uzasadnienie

W przypadku wadliwie wykonanego remontu zamawiającemu przedsiębiorcy przysługują uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne dzieła na podstawie art.637-638 Kodeksu Cywilnego
(Dz. U. 1964 r. Nr 16, poz. 93. z dnia 18 maja 1964 r. z późn. zmianami). Jeśli w ciągu roku po odebraniu prac remontowych okaże się, że pojawiły się usterki, które dają się usunąć jak pękający tynk na elewacji bądź wypaczająca się podłoga, zamawiający zgodnie z art. 637§1 KC ma prawo żądać ich usunięcia. Usunięcie wad następuje poprzez wykonanie prac poprawkowych na koszt wykonawcy, o ile nie będzie on nadmierny. Aby skorzystać z tego uprawnienia zamawiający musi niezwłocznie po wykryciu wady zawiadomić wykonawcę i wyznaczyć mu odpowiedni termin, czyli taki w którym usunięcie usterek jest możliwe do zrealizowania.


Jeżeli zgłoszone wady nie dadzą się usunąć bądź też wykonawca nie podjął się prac poprawkowych w wyznaczonym terminie, a w wyniku ich pojawienia się nie jest możliwe korzystanie z rzeczy, zamawiający może od umowy odstąpić. Odstąpienie ma skutek taki jakby umowa nie była zawarta, co nakłada na strony obowiązek zwrotu dokonanych wzajemnych świadczeń (wypłacone wynagrodzenie, przekazane materiały budowlane).

Natomiast, gdy wykryte wady nie dadzą się usunąć a mają charakter nieistotny tj. przedmiot remontu nie spełnia wszystkich założeń z umowy, ale możliwe jest dalsze korzystanie z niego, zamawiający ma prawo żądać obniżenia wynagrodzenia. Żądanie obniżenia wynagrodzenia w odpowiednim stosunku ,,w zasadzie oznacza (…) obniżenie wynagrodzenia o koszt usunięcia wad, jeżeli nie jest on nadmierny’’(za SN w uchwale z dnia 15 lutego 2002 r., sygn.III CZP 86/01).


Odpowiedzialność z tytułu rękojmi za wady dzieła przedawnia się z upływem roku od dnia odbioru prac remontowych, tak więc po upływie tego terminu dochodzenie swoich praw z tytułu rękojmi za wady nie będzie możliwe chyba, że zawiadomienie o powstałej wadzie zostało dokonane tuż przed upływem tego terminu.


Niezależnie od uprawnień wynikających z rękojmi za wady dzieła zamawiający w przypadku zaistnienia szkody może dochodzić swoich praw także na podstawie art.471 KC.