Panele są przypisane do lokali własnościowych lub wynajmowanych. Zarządca obiektu lub właściciel wyposażył obiekt w skrzynki przy oddawaniu budynku do użytkowania.

Odpowiedź

Kosztów naprawy i wymiany paneli w skrzynkach pocztowych nie można uznać za koszty zarządu nieruchomością wspólną. Koszty te winny być rozliczone proporcjonalnie do ilości lokali w danej nieruchomości i powinni je ponosić wszyscy właściciele lokali.

Uzasadnienie

W myśl art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2012 r. poz. 1529) – dalej pr. pocz., właściciel lub współwłaściciele:
1) nieruchomości gruntowych, na których znajduje się budynek mieszkalny,
2) budynku mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość
- są obowiązani umieścić oddawczą skrzynkę pocztową spełniającą wymagania określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 5 niniejszego przepisu.

Ww. obowiązek, zgodnie z art. 40 ust. 2 pkt 2 pr. pocz. jest realizowany w budynkach wielorodzinnych, w których wyodrębnione są co najmniej 3 lokale – przez umieszczenie w ogólnie dostępnej części nieruchomości zestawu oddawczych skrzynek pocztowych w liczbie odpowiadającej liczbie samodzielnych lokali mieszkalnych oraz lokali o innym przeznaczeniu, jeżeli posiadają osobny adres.

Z powyższego wynika, iż skrzynek pocztowych nie można uznać za część wspólną nieruchomości, a co za tym idzie kosztów naprawy i wymiany paneli w skrzynkach pocztowych nie można uznać za koszty zarządu nieruchomością wspólną. Wydaje się, że koszty te winny być rozliczone proporcjonalnie do ilości lokali w danej nieruchomości i powinni je ponosić wszyscy właściciele lokali.

Pytanie pochodzi z programu Serwis Budowlany.