Budowa mostu została dofinansowana ze środków Programu Współpracy Transgranicznej Polska (woj. lubuskie) – Brandenburgia 2007-2013
Całkowita wartość projektu to niemal 5,5 mln euro, z czego unijne dofinansowanie to 4,6 mln euro. Most ma 101 metrów długości – 30 proc. obiektu położone jest na obszarze Polski, pozostała część na terytorium Niemiec.
Szerokość konstrukcji wynosi 14 metrów. Nowy most na Nysie Łużyckiej został wybudowany w miejscu drewnianego, który uległ zniszczeniu w 1945 r. Na odbudowanej przeprawie powstała nowa droga wraz z chodnikiem dla pieszych oraz ścieżka rowerowa.
Rzecznik zaznaczył, że inwestycja ułatwi mieszkańcom rozwój dobrosąsiedzkich kontaktów i przyczyni się do poprawy ponadgranicznej sieci komunikacyjnej.
Przedsięwzięcie było realizowane wspólnie przez Powiat Krośnieński (Lubuskie) oraz Powiat Odra-Szprewa (Niemcy). Jest to pierwsza inwestycja mostowa na zachodniej granicy państwa, gdzie na etapie realizacji wystąpiło wniesienie wkładu finansowego przez samorządy położone na terytoriach różnych państw - wskazał Popa.
Budowa mostu rozpoczęła się listopadzie ub. roku w niemieckim Coschen. Wykonawcą była strona niemiecka. Przeprawa jest zlokalizowana w ciągu drogi powiatowej nr 1154F, prowadzącej z miejscowości Żytowań w kierunku granicy państwa.
Pomysł budowy przeprawy zrodził się 12 lat temu. W ramach przygotowań po obu stronach Nysy Łużyckiej powstała niezbędna infrastruktura drogowa.
W powiecie krośnieńskim od 2007 roku na jej wykonanie wydano 9,5 mln zł. Wybudowano m.in. drogę z Gubina do Kosarzyna oraz bezpośrednio z granicą państwa. Powstały także ścieżki rowerowe. Dzięki temu budowa mostu pozwoli na bezpośrednie ich połączenie z siecią szlaków rowerowych po stronie niemieckiej. (PAP)