Współfinansowana ze środków unijnych modernizacja linii o długości 94 kilometrów kosztować będzie 500 mln zł.

Spółka PKP PLK podsumowała pierwszy etap prac na odcinku Poznań – Oborniki Most. Prowadzone od września 2017 r. prace objęły perony oraz jeden z dwóch torów.

"Przebudowano perony od strony modernizowanego toru na stacjach i przystankach: Poznań Strzeszyn, Golęczewo, Chludowo. Trwają prace przy budowie peronów wyspowych w Wargowie i Złotnikach, gdzie obsługę podróżnych zapewniają tymczasowe perony. Z przejeżdżających pociągów widać też konstrukcje nowych przystanków: Poznań Podolany i Złotniki Grzybowe” – podała spółka.

W grudniu, po zakończeniu modernizacji toru, przywrócono jazdę dwutorową. Podczas prac przejazd pociągów odbywał się jednym torem.

Do marca 2018 r. układane będą kable telekomunikacyjne do nowego lokalnego centrum sterowania. W marcu rozpocznie się wymiana toru na jednotorowym odcinku Oborniki – Piła. Pasażerów przewozić będą w tym czasie autobusy. Linia Poznań - Piła na długości 59 km jest linią jednotorową i taki układ zostanie zachowany mimo modernizacji.

Modernizacja 94 kilometrowej linii skróci obecny, ok. dwugodzinny czas przejazdu z Poznania do Piły o ok. 40 minut. Poprawi się też przepustowość linii.

Obecnie, w zależności od danego odcinka, prędkość pociągów wynosi od 50 do 100 km/h, a w niektórych miejscach zaledwie 30 km/h. Po zakończeniu inwestycji pociągi będą mogły jeździć z prędkością do 120 km na godzinę.

Wybudowane zostaną cztery przystanki: Poznań Podolany, Złotniki Grzybowe, Złotkowo i Bogdanowo. Na trasie przebudowane zostaną też stacje i przystanki. Na stacjach w Chodzieży i Pile wyremontowane będą przejścia pod torami. Tunel w Pile będzie wyposażony w windy.

Wartość projektu to 500 mln zł, z czego 85 proc. pochodzi z dofinansowania ze środków Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. (PAP)