W działalności jednoosobowej zawarta została umowa leasingu finansowego na podstawie której otrzymałam fakturę VAT-marża zawierającą:
- należność ogółem 80.163,25 zł księgowano: Ma konto 200 Rozrachunki,
- wartość ofertowa 72.420 zł: Wn konto 011 Środki trwałe,
- odsetki 7019,05 zł: Wn konto 751 Koszty finansowe,
- koszt przeniesienia własności 724,20 zł: Wn konto 761 Pozostałe koszty.
Wartość samochodu 72.420 zł przeksięgowano na konto rozliczenie przedmiotu leasingu:
Wn konto 200,
Ma konto 249.
Wniesioną opłatę wstępną 32.588,29 zł księgowano:
Wn konto 200,
Ma konto 131
Rachunek bankowy, z tego wartość kapitału 25.569,24 zł przeksięgowano:
Wn konto 249 Rozliczenie przedmiotu leasingu,
Ma konto 200 Rozrachunki. Po ww. księgowaniach pozostaje na koncie 249 saldo do spłaty zgodnie z umową: 36 rat x 1301,41 zł = 46.850,76 zł. Raty dotyczą tylko kapitału, odsetki nie występują. Na koncie rozrachunków pozostała kwota do zapłaty po zakończeniu umowy 724,20 zł z tytułu przeniesienia własności.

 

Pytanie:
Jak zaksięgować fakturę leasingu finansowego?
Czy nasze zapisy są prawidłowe?

Odpowiedź:
W ramach procedury VAT marża wartość podatku VAT nie podlega odliczeniu. Niepodlegający odliczeniu podatek VAT powiększa wartość początkową środka trwałego. Ewidencja powinna wyglądać w sposób następujący:
- przy początkowym ujęciu leasingu finansowego:
Wn konto 010 Środki trwałe
Ma konto 256 Rozrachunki z tytułu leasingu finansowego
- rozliczenie opłaty wstępnej:
Wn konto 256 Rozrachunki z tytułu leasing finansowego
Ma konto 131 Bieżący rachunek bankowy
- rozliczenie raty leasingowej:
a) część kapitałowa:
Wn konto 256 Rozrachunki z tytułu leasingu finansowego
Ma konto 131 Bieżący rachunek bankowy
b) część odsetkowa:
Wn konto 757 Koszty z tytułu odsetek zapłaconych i zarachowanych
Ma konto 131 Bieżący rachunek bankowy.
W przedstawionej powyżej ewidencji wszystkie pozycje wykazywane są w wartości brutto, tj. razem z niepodlegającym odliczeniu podatkiem VAT.
Ewidencja umorzenia środka trwałego:
Wn konto 408 Amortyzacja
Ma konto 060 Umorzenie środków trwałych.
Opłata końcowa powinna być ujmowana w księgach rachunkowych po zakończeniu umowy leasingu finansowego jako spłata zobowiązania.
Kwestie związane z rachunkowością leasingu finansowego zostały ujęte w Krajowym Standardzie Rachunkowości nr 5, stanowiącym załącznik do komunikatu nr 9 Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2011 r. w sprawie ogłoszenia uchwały Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie przyjęcia znowelizowanego Krajowego Standardu Rachunkowości nr 5 "Leasing, najem i dzierżawa" (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 9, poz. 52) - dalej KSR 5. Zgodnie z pkt VI.1 KSR 5 przedmiot umowy leasingu finansowego wykazywany jest w księgach rachunkowych korzystającego jako składnik aktywów trwałych podlegających amortyzacji, a drugostronnie jako zobowiązanie finansowe. Odpisów amortyzacji od przedmiotu leasingu dokonuje korzystający. Zgodnie z pkt VI.8 KSR 5 opłatę wstępną zalicza się w całości na poczet spłaty części kapitałowej (Wn konto "Rozrachunek z finansującym z tytułu przedmiotu umowy", k konto "Rachunek bankowy"). Nie dzieli się jej na część kapitałową i odsetkową.
Stosownie do pkt VI.10 KSR 5 w przypadku nabycia przedmiotu leasingu za opłatę końcową jest on w dalszym ciągu wykazywany w aktywach korzystającego, który kontynuuje jego amortyzowanie przez okres ekonomicznej użyteczności. Szacunek okresu ekonomicznej użyteczności podlega okresowej weryfikacji (art. 32 ust. 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 330 z późn. zm.)). Opłata końcowa stanowi w całości część kapitałową i służy spłacie zobowiązania z tytułu nabycia przedmiotu leasingu (Wn konto "Rozrachunki z finansującym z tytułu przedmiotu leasingu", Ma konto "Rachunek bankowy"). Ewentualna nadwyżka spłat nad kwotą zobowiązania obciąża pozostałe koszty operacyjne.

[Uwaga! Ta odpowiedź jest już nieaktualna od 11 VII 2018 r.]