Biznesplan, bez względu na zastosowany wzór, powinien zawierać trzy części:
Część ogólną zawierającą streszczenie, opis przedsiębiorstwa i strategię działania.
Część marketingową zawierającą wykaz celów marketingowych przedsiębiorstwa oraz plany sprzedaży i promocji.
Część finansową zawierającą analizy finansowe, wielkości potrzebnych zasobów finansowych i sposoby ich pozyskania.
Dla potrzeb osoby planującej przedsięwzięcie, np. rozwój małej firmy, biznesplan powinien zawierać następujące elementy.
1. Streszczenie 
W tej części trzeba przedstawić wstępne informacje na temat:
–  charakteru planowanego przedsięwzięcia, tj. przedmiot działalności (sklep, punkt świadczenia usług, zakład produkcyjny itp.) oraz formę prawną (działalność jednoosobowa lub spółka), 
–  głównych założeń organizacyjnych oraz zakładanych efektów działalności (np. planowane rozwijanie formy na wskazanym obszarze, poszerzenie oferty handlowej, ewentualne zmiany w zakresie przedmiotu działalności itd.), 
–  jakie działania podjęto, np. analiza otoczenia (wspomnieć o konkurencji), analiza SWOT (słabe i mocne strony przedsięwzięcia), założenia ekonomiczne (koszty, zakładane zyski, ocena ryzyka, posiadane środki i struktura personelu). 
Jest to część biznesplanu prezentująca w sposób syntetyczny założenia dotyczące przedsięwzięcia. Ma zachęcić adresata do zapoznania się z rozwinięciem zaprezentowanych założeń, które zawiera dalsza część biznesplanu.
 
 
2. Ogólna charakterystyka przedsiębiorstwa 
W tej części trzeba zaprezentować podmiot planujący przedsięwzięcie. Charakterystyka powinna określać:
2.1. Nazwę i formę prawną 
Działalność jednoosobowa czy spółka?
2.2. Przedmiot prowadzonej działalności 
Czym zajmuje się firma i jakie stawia przed sobą cele. Może to być np.: maksymalizacja i zapewnienie długotrwałych zysków w przyszłości, rozbudowa potencjału firmy poprzez ciągłe uatrakcyjnianie i ulepszanie oferty, zdobycie lepszej pozycji na wskazanym rynku (miasta, regionu, kraju itd.).
2.3. Dane kontaktowe 
Chodzi o wskazanie siedziby, danych adresowych i kontaktowych (adres siedziby i innych placówek, numery telefonów, adresy e-mail), a także identyfikatory (PESEL, NIP, REGON).
2.4. Charakterystykę właścicieli 
Należy określić przede wszystkim kwalifikację tych osób, tj. wykształcenie, ewentualne kursy szkoleniowe i doskonalące, dotychczasowe doświadczenie zawodowe i wszelkie dodatkowe posiadane umiejętności. W miarę możliwości trzeba wskazać i ocenić ich wagę i znaczenie w odniesieniu do przedsięwzięcia zaproponowanego w biznesplanie.
(...)
 
Czytaj więcej: Kompas Księgowo-Kadrowy