Pytanie pochodzi z  programu Serwis Budowlany .

Czy na podstawie art. 18 ustawy o gospodarce nieruchomościami, grunty rolne będące własnością gminy mogą być oddawane w dzierżawę na rzecz samorządowej jednostki organizacyjnej – szkoły rolniczej na cele rolne związane z jej działalnością?


Czy rada gminy może podjąć uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia na 10 lat umowy dzierżawy nieruchomości rolnych na cele rolne na rzecz zespołu szkół ponadgimnazjalnych o profilu rolniczym w trybie art. 37 ust. 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami?

Odpowiedź

Zgodnie z przepisem art. 18 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.) - dalej u.g.n. nieruchomości mogą być oddawane jednostkom organizacyjnym w trwały zarząd, najem i dzierżawę oraz użyczane na cele związane z ich działalnością.


Niewątpliwie szkoła jest jednostką organizacyjną gminy.

Przede wszystkim zwracam uwagę na fakt, iż w praktyce powołana regulacja wzbudza kontrowersje i trudności przy jej zastosowaniu. Jednostki organizacyjne gmin występują bowiem zawsze w obrocie (z wyjątkiem spraw pracowniczych) w imieniu i na rzecz, np. Gmina X – Zarząd Dróg Gminnych w X. Majątek danej jednostki organizacyjnej jest faktycznie majątkiem gminy, wobec czego nie jest możliwe, ażeby gmina sama sobie de facto dzierżawiła, najmowała, czy też oddawała nieruchomości w użyczenie.

W związku z powyższym proponuję przedmiotową nieruchomość oddać szkole w trwały zarząd na podstawie przepisów przepisu art. 43 i dalszych u.g.n.

Pytanie pochodzi z programu Serwis Budowlany .