Do połowy listopada 2019 r. powinien też powstać fragment lokalnej zachodniej obwodnicy Gliwic, od ul. Daszyńskiego do ul. Rybnickiej, na który miasto pozyskało na początku br. unijną dotację.

Gliwice posiadają autostradową obwodnicę dla ruchu tranzytowego – w ciągu autostrad A4 i A1. Obwodnica o charakterze lokalnym, wewnątrz obwodnicy autostradowej, ma być kolejnym elementem nowego układu komunikacyjnego miasta. Na razie istnieje jej fragment zachodni - na odcinku od drogi nr 88 do ul. Sowińskiego.

Kolejne zakładane odcinki obwodnicy zachodniej prowadzą do ul. Daszyńskiego (fragment od ul. Sowińskiego do Daszyńskiego od kilku lat jest oprotestowywany przez mieszkańców) oraz do ul. Rybnickiej. Planowana dalej obwodnica południowa ma wieść od ul. Rybnickiej przez ul. Bojkowską do ul. Pszczyńskiej.

Na ul. Bojkowskiej ma powstać pierwszy element obwodnicy południowej. W ramach etapu tego przedsięwzięcia dotyczącego układu drogowego między ul. Bojkowską i ul. Pszczyńską, na pierwszej z nich powstać ma rondo turbinowe z wlotami. O ogłoszonym przetargu na realizację tego zadania gliwicki magistrat poinformował w czwartkowym newsletterze.

Potencjalni wykonawcy mogą zgłaszać swoje oferty do 5 września, potem analiza dokumentacji powinna potrwać około miesiąca. Inwestycja – zgodnie z ogłoszeniem przetargowym – ma powstać do końca marca 2018 r. Nowe rozwiązanie drogowe powstanie za skrzyżowaniem z ul. M. Płażyńskiego.

Obwodnica południowa ma ciągnąć się na długości blisko 4 km. Odcinek od ul. Rybnickiej do Bojkowskiej (2,1 km) wytyczono po południowej stronie ogrodów działkowych przy ul. Rybnickiej i po południowej stronie lotniska aeroklubu - do skrzyżowania z ul. Bojkowską. Fragment od ul. Bojkowskiej do ul. Pszczyńskiej (1,6 km) wymaga bardziej złożonych robót budowlanych.

Przygotowanie i realizacja inwestycji w zakresie dróg publicznych. Komentarz
Patrycja Antoniak, Maksymilian Cherka, Filip Elżanowski, Krzysztof Andrzej Wąsowski
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł


„Zaplanowaliśmy przebudowę 400-metrowego fragmentu ul. Bojkowskiej, budowę nowej drogi (odcinek długości 900 metrów) łączącej ul. Bojkowską z ul. Okrężną po południowej stronie osadników i przebudowę południowej części ul. Okrężnej (odcinek 700 metrów). Na zachód od skrzyżowania ulic Okrężnej i Pszczyńskiej, w celu skomunikowania przebudowywanych i budowanych dróg dojazdowych, powstanie rondo turbinowe” - wyliczyła cytowana rzeczniczka gliwickiego ZDM Jadwiga Jagiełło-Stiborska.

W perspektywie realizacji dalszego odcinka obwodnicy zachodniej miasto zgłosiło projekt pod kątem środków na „Infrastrukturę drogową dla miast” dostępnych w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (POIiŚ).

W konkursie na zadania dotyczące „Zwiększenia dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T i odciążenia miast od nadmiernego ruchu drogowego” Gliwice otrzymało 116,7 mln zł dotacji na budowę fragmentu od ul. Daszyńskiego do ul. Rybnickiej. Ma on kosztować 152,6 mln zł; perspektywę realizacji i zamknięcia unijnego projektu określono w nim na połowę listopada 2019 r.

Ogółem środki z tego konkursu zapewniło sobie sześć miast woj. śląskiego. Prócz Gliwic, Tychy zmodernizują dzięki nim część drogi nr 44, Rybnik przebuduje odcinek drogi nr 78, Częstochowa zajmie się drogą nr 46, Sosnowiec przebuduje skrzyżowanie na drodze nr 94, a Katowice rozbudują dwa kluczowe skrzyżowania na drodze nr 81.(PAP)