Pomimo, iż projekt opiera się na raportach OECD zawierających rekomendacje dotyczące zwalczania praktyk polegających na unikaniu opodatkowania i transferze dochodów („BEPS”), to jednak jego treść wykracza poza wskazane przez OECD rekomendacje - oceniają eksperci Rady Podatkowej Konfederacji Lewiatan.
Zdaniem Adama Soski z Rady Podatkowej dyrektywa powinna zostać poddana szczegółowej ocenie m.in. Zespołów Skarbu Państwa i Stałych Przedstawicieli krajowych w Brukseli, jak również w miarę możliwości, organizacji biznesowych, których członków najbardziej dotkną nowe przepisy. Brak szczegółowych konsultacji nie pozwala bowiem prawidłowo ocenić skutków wprowadzenia proponowanej regulacj.
Eksperci oceniają za słuszne dążenie do jednolitego wdrożenia rozwiązań BEPS na terenie całej Unii Europejskie. Implementacja tych przepisów doprowadzi do ograniczenia obciążeń administracyjnych oraz ryzyka podwójnego opodatkowania. Uważają jednak, że wdrożenie rozwiązań BEPS wymaga uzgodnienia na poziomie międzynarodowym minimalnych standardów oraz najlepszych praktyk w zakresie walki z unikaniem opodatkowania np. standaryzacja sprawozdawczości Country-by-Contry zgodnie z zaleceniami OECD, czy też wprowadzenie testu głównego celu transakcji (Principal Purpose Test) lub uaktualnionych definicji zakładu podatkowego przy renegocjacji nowych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Dyrektywa w proponowanej wersji narzuca odmienne reguły niż te uzgodnione na forum międzynarodowym oraz wykracza poza zakres zaleceń OECD. Skutkiem tego nowe zasady nie będą obejmowały krajów spoza Unii Europejskiej, a dla podmiotów gospodarczych z UE staną się zagrożeniem. Przykładem są propozycje klauzuli „switch-over” (tj. opcji stosowania metody zaliczenia zamiast metody wyłączenia z progresją) oraz reguł dotyczących opodatkowania dochodów zagranicznych spółek kontrolowanych CFC wprowadzone bez uwzględnienia faktu rzeczywiście prowadzonej działalności gospodarczej

W ocenie Rady Podatkowej niezbędne  jest dokonanie przez poszczególne kraje członkowskie oceny wpływu projektowanych przepisów na ich gospodarki. Istotne jest aby zapewnić państwom członkowskim możliwość uwzględnienia specyfiki istniejących już w systemach krajowych klauzul szczególnych, klauzul o wykładni umów oraz CFC.