"Dwa za cenę jednego: kto kupi czteropokojowy segment dostanie dodatkowo kawalerkę" - głosi reklama. Deweloper - jak pisze madrycki dziennik "El Pais" - sprzedaje za 780 tys. euro segmenty w pobliżu Malagi, usytuowane niedaleko plaży nadmorskiej, do których dodaje kawalerki. Na Costa del Sol, na południu Hiszpanii, sprzedaż mieszkań spadła w ciągu ostatnich 18 miesięcy o 70 proc. W Polsce pomimo widma kryzysu, Dom Development, największy polski developer poprawił wyniki finansowe aż o 13 proc.

Dom Development SA, czołowy deweloper działający na warszawskim rynku, wypracował w I półroczu 2008 bardzo dobre wyniki finansowe. Przychody ze sprzedaży wyniosły 456 mln zł (wzrost o 13% w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego), a zysk netto 114 mln zł (wzrost o 24%). W pierwszym półroczu Spółka sprzedała łącznie 680 mieszkań i domów. W tym samym okresie Dom Development oddał do użytku 1 022 lokali mieszkalnych.

Pomimo schłodzenia koniunktury na rynku mieszkaniowym spółka utrzymuje wysoki poziom przychodów oraz marży brutto ze sprzedaży i marży netto. Jest to rezultat bardzo dobrze wykorzystanego szczytowego okresu koniunktury na rynku mieszkaniowym. Marża brutto na sprzedaży w II kwartale 2008 roku wyniosła 41,5% (rok wcześniej było to 38,4%, a po I kw. 2008: 40%), z kolei rentowność na poziomie netto sięgnęła 25,6% (rok wcześniej 23,8%,a po I kw.: 24,2%).

Sprzedaż mieszkań w II kwartale 2008 utrzymuje stabilny poziom na wymagającym rynku. Łącznie Spółka sprzedała w II kwartale 352 mieszkania i domy. Na łączną liczbę sprzedanych mieszkań i domów składa się 291 mieszkań segmentu popularnego, 59 apartamentów o podwyższonym standardzie oraz 2 domy jednorodzinne. Jest to niższy od oczekiwanego poziom sprzedaży ze względu na ciągle odkładany w czasie popyt ze strony klientów oraz szeroką ofertę nowych mieszkań na rynku wtórnym kupionych w celach inwestycyjnych . Obecnie Spółka koncentruje się przede wszystkim na sprzedaży mieszkań popularnych, utrzymując jednocześnie swoją aktywność w segmencie apartamentów o podwyższonym standardzie.

Obecnie Spółka realizuje inwestycje obejmujące ponad 2 600 mieszkań i apartamentów o wartości ok. 1,6 mld zł. Ponadto Spółka posiada ponad 7 800 mieszkań i domów w projektach w przygotowaniu. Wartość tych projektów to ok. 4,1 mld zł. Łączna wartość projektów w przygotowaniu i w realizacji wynosi 5,7 mld zł. Reagując na trwającą od roku słabszą koniunkturę na rynku, Spółka zdecydowała się na opóźnienie rozpoczęcia realizacji 11 projektów deweloperskich. Nie oznacza to rezygnacji z tych projektów a prace przygotowawcze związane m.in. z projektowaniem i uzyskiwaniem pozwoleń na budowę będą kontynuowane, tak aby po oczekiwanym powrocie dobrej koniunktury projekty mogły być niezwłocznie wprowadzone do sprzedaży. Dom Development posiada obecnie wciąż wysoki bank ziemi. Grunty własne lub zabezpieczone na podstawie umów pozwalają Spółce na przekazanie klientom ok. 11 000 lokali w okresie najbliższych kilku lat.

„Nasze bardzo dobre wyniki finansowe po II kwartale są efektem w pełni wykorzystanego szczytowego okresu koniunktury na rynku mieszkaniowym. Pomimo obecnego schłodzenia rynku, udało nam się zwiększyć przychody o 17% i zrealizować zysk netto o 25% wyższy niż w tym samym okresie rok wcześniej. Obecnie skupiamy się na wprowadzeniu unikatowych na polskim rynku ofert dla naszych klientów – jako pierwsi na szeroką skalę wprowadzamy ofertę wykończenia mieszkań pod klucz. Dla naszych klientów opracowaliśmy także, wspólnie z PKO BP nową ofertę kredytową, w której klient rozpocznie spłatę kredytu najwcześniej po otrzymaniu kluczy do mieszkania. Wierzę, że te bardzo atrakcyjne rozwiązania wpłyną pozytywnie na nasze wyniki sprzedaży w kolejnych kwartałach” – powiedział Jarosław Szanajca, Prezes Zarządu Dom Development SA.