Adrian Potoczek, dyrektor ds. sprzedaży w Wawel Service
Po zmianach dotyczących zasad przyznawania dopłat i limitów cen w programie MdM liczba chętnych na zakup subwencjonowanych mieszkań rośnie. Ten wzrost można zaobserwować przede wszystkim w przypadku mieszkań trzy i czteropokojowych. Otwarcie programu Mieszkanie dla Młodych na inne grupy docelowe przyniosło wymierne skutki. Nasze biura sprzedaży odwiedzają teraz zupełnie nowe grupy klientów, co świadczy przede wszystkim o tym, że znowelizowany MdM odpowiada na aktualne potrzeby mieszkaniowe Polaków.

Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp
Do najważniejszych zmian w MdM należy zwiększenie wysokości dopłat dla rodzin wielodzietnych, dla których dodatkowo zniesiono kryterium wieku i warunek zakupu pierwszego mieszkania. W przypadku tej grupy klientów nie widzimy w tej chwili większych zmian. Kolejną ważną zmianą była zmiana limitów cen w programie, które wzrosły w Krakowie i Wrocławiu, a spadły w Warszawie. Ich obecna wysokość wciąż znajduje się poniżej wartości rynkowej mieszkań w poszczególnych miastach, dlatego nie zauważamy, aby zmiany szczególnie wpłynęły na zachowanie klientów.

Wioletta Kleniewska, dyrektor marketingu i sprzedaży w Polnord
Zwiększenie dopłat dla dużych rodzin spowodowało wzrost zainteresowania tej grupy zakupem własnego mieszkania. Z myślą o tych osobach w nowych projektach Polnord wprowadza do oferty m.in. szeroki wachlarz coraz bardziej popularnych mieszkań czteropokojowych.

Mirosław Bednarek, prezes zarządu Matexi Polska
Zainteresowanie zakupem mieszkań kształtuje się na stałym poziomie. Nie obserwujemy żadnych zmian, jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży po ostatnich modyfikacjach programu MdM.

Małgorzata Ostrowska, członek zarządu oraz dyrektor pionu marketingu i sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.
Z początkiem września weszła w życie nowelizacja ustawy, która w rządowym programie wprowadziła dodatkowe wsparcie dla rodzin wielodzietnych i przyniosła wzrost wysokości dofinansowania wkładu własnego nawet o 160 procent. Dlatego liczba zainteresowanych dopłatami rośnie, co widać na przykładzie sprzedaży trzy i czteropokojowych mieszkań w Warszawie i innych miastach. Kwalifikujące się do programu MdM domy można nabyć od 399 tys. zł po odjęciu rządowej dopłaty. Decydują się na nie przede wszystkim rodziny z dziećmi.

Zuzanna Kordzi, dyrektor ds. handlowych w ECO-Classic
W ostatnich miesiącach widoczne jest zwiększone zainteresowanie mieszkaniami, jednak trudno powiedzieć czy jest to spowodowane zmianami w programie MdM. Korzystniejsze warunki uzyskały rodziny z co najmniej trójką dzieci, a takich rodzin wśród kupujących mieszkania na rynku pierwotnym jest bardzo niewiele. Zwiększona sprzedaż pod koniec roku jest związana z cyklicznością popytu. Do zakupu mobilizuje też klientów wzrost wysokości minimalnego wkładu własnego do kredytu od 2016 roku.

Katarzyna Pietrzak, dyrektor sprzedaży i marketingu w Victoria Dom S.A.
Liczba chętnych na zakup mieszkania na kredyt z dopłatą w przypadku singli i rodzin z jednym lub dwójką dzieci nie zwiększyła się. Zwiększyła się liczba chętnych rodzin z trójką dzieci, które nie mogły wcześniej uczestniczyć w programie MdM. Takie rodziny zainteresowane są mieszkaniami o powierzchni ok. 70-80 m kw. lub domami o metrażu do 110 m kw.

Urszula Hofman, reprezentująca Grupę Inwest
W każdej inwestycji staramy się oferować pewną pulę mieszkań w programie Mieszkanie dla Młodych. W ostatnim kwartale cena metra kwadratowego mieszkań nieco spadła, co jest wynikiem wielu czynników. Dla wielu młodych ludzi pokrycie przez bank wkładu własnego do kredytu jest bardzo istotne, bo często właśnie brak kapitału na tzw. udział własny uniemożliwia im zakup pierwszego mieszkania.

Marta Jagłowska, marketing manager w firmie Marvipol
Obserwujemy wzrost zainteresowania mieszkaniami dostępnymi w ramach programu Mieszkanie dla Młodych w warszawskiej inwestycji Central Park Ursynów. Chcąc umożliwić zainteresowanym zakup swojego pierwszego lokum dostosowaliśmy w tej inwestycji ceny do obecnego limitu obowiązującego w programie, tj. 6417 zł/m kw.

Marta Ulbrych, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w Neocity Polska
Trudno dziś znaleźć atrakcyjne mieszkanie na warszawskim rynku pierwotnym, którego cena mieściłaby się w nowym limicie cenowym, przewidzianym w programie Mieszkanie dla Młodych. Włączenie rynku wtórnego do MdM nie wpłynie w istotny sposób na branżę budowlaną w Polsce i dynamikę sprzedaży nowych mieszkań. Nie sądzę, by stanowił on znaczącą konkurencję dla oferty deweloperów, która cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem kupujących. Nowelizacja może spowodować zainteresowanie mieszkaniami z drugiej ręki, szczególnie poza dużymi ośrodkami miejskimi, jak Warszawa czy Kraków, jednak nie obawiamy się odpływu klientów z rynku pierwotnego.

Żaneta Bratkowska, reprezentująca Vastbouw Polska
Ponieważ limity dotyczące dopłat w województwie zachodniopomorskim nie zmieniły się, zainteresowanie programem Mieszkanie dla Młodych pozostało na tym samym poziomie. Klienci jak dotąd dostosowują metraż mieszkania do swojej zdolności finansowej. Dużym zainteresowaniem cieszą się lokale dwupokojowe, które można przearanżować na lokale trzypokojowe i trzypokojowe z możliwością przeprojektowania na mieszkania czteropokojowe.

Wojciech Stisz, reprezentujący Barc Warszawa S.A.
Zainteresowanie zakupem mieszkań w programie Mieszkanie dla Młodych nie słabnie, tym bardziej, że po nowelizacji programu rodziny wielodzietne mogą otrzymać wyższe dopłaty. W inwestycji, którą realizujemy w warszawskiej Białołęce wszystkie mieszkania kwalifikują się do programu MdM. Na dopłaty jest wielu chętnych, bo w tym osiedlu można nimi objąć również zakup garażu i wykończenie lokalu.

Marcin Zaremba-Śmietański, główny analityk i członek Zarządu Operacyjnego w Grupie Deweloperskiej GEO
Trudno jednoznacznie oceniać wpływ zmian w programie MdM na popyt. Działamy na terenie trzech miast i nasze doświadczenia pokazują, że na każdym rynku zainteresowanie programem kształtuje się inaczej. W Krakowie liczba chętnych na zakup subwencjonowanych mieszkań zwiększyła się o ok. 50 proc. We Wrocławiu wzrost jest mniejszy, na poziomie ok. 10-20 proc. W tym przypadku zainteresowanie wiążemy z obniżką cen naszych mieszkań, a także ze zmianami dotyczącymi wysokości wkładu własnego, które wejdą w życie w przyszłym roku. W Katowicach nie odnotowaliśmy wzrostu zainteresowania dopłatami. Najprawdopodobniej wynika to z faktu włączenia do programu lokali z rynku wtórnego, które w Katowicach i okolicy są znacznie tańsze, niż mieszkania deweloperskie.

Eryk Nalberczyński, dyrektor ds. sprzedaży Lokum Deweloper
W ofercie Lokum Deweloper nie ma mieszkań objętych programem Mieszkanie dla młodych, dlatego zmiany w zasadach przyznawania dopłat nie wpłyną na poziom sprzedaży. Nasze inwestycje zlokalizowane są w centrum Wrocławia lub w jego najbliższym otoczeniu, które cechuje się bogatą infrastrukturą handlowo-usługową, kulturalną i sportową, co przyciąga osoby zainteresowane zakupem mieszkania.


(Kamil Niedźwiedzki, dompress.pl)