Pytanie
Przepis art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - dalej u.u.c.p.g., stanowi, iż w razie wykonywania przez związek międzygminny zadań, o których mowa w ust. 2, określone w ustawie prawa i obowiązki organów gminy, wykonują właściwe organy tego związku.
Czy w związku z tym, w statusie związku można wpisać tylko zadania, o których mowa w ust. 2 art. 3 u.u.c.p.g., czy można rozszerzyć te zapisy o szczegółowe art. wynikające z ustawy, opisujące szczegółowe prawa i obowiązki?
Zadania określone w ust. 2 art. 3 u.u.c.p.g. sformułowane są w sposób bardzo ogólny, np. pkt 4: "nadzorują gospodarowanie odpadami komunalnymi, w tym realizację zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości".
Czy, jeśli w statusie związku międzygminnego znajdzie się np. przywoływany pkt 4 z art. 3 ust. 2a u.u.c.p.g., gmina nie może prowadzić już działań nadzorczych dotyczących gospodarowania odpadami komunalnymi, w tym kontroli podmiotów odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości?