Pytanie:
Czy czynsz za ten lokal można było uznać za koszt uzyskania przychodu w prowadzonej działalności gospodarczej?
Czy należy wystawić noty korygujące do otrzymanych faktur za miesiące, w których dokonywana była adaptacja tego punktu do potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej?
Noty korygowałyby nazwę poprzez dodanie "kancelaria prawna" jak również adres prowadzonej działalności, bo adres siedziby firmy jest ten sam co adres zamieszkania.
Czy wydatki to związane z najmem można uznać za kosz uzyskania przychodu?

Odpowiedź:
Dla potrzeb rozliczenia czynszu w kosztach uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej ważna tutaj będzie bardziej treść umowy najmu zawartej pomiędzy stronami.

Uzasadnienie:
W opisanej sytuacji dla potrzeb rozliczenia czynszu w kosztach uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej moim zdaniem nie jest bezwzględnie konieczne sporządzenie not korygujących (ma to znaczenie przy ustaleniu ewentualnego prawa do odliczenia podatku naliczonej wynikającego z tych faktur). Ważna tutaj będzie bardziej treść umowy najmu zawartej pomiędzy stronami.
Należy jednak pamiętać, iż sposób udokumentowania transakcji może mieć znaczenie dla oceny związku wydatku z uzyskiwanymi przychodami stosownie do wymogów art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - dalej u.p.d.o.f. W tym zakresie na ocenę tego stanu rzeczy będą wpływały takie okoliczności jak zgłoszenie miejsca prowadzenia działalności do urzędu, wydatki poniesione na adaptację lokalu oraz oczywiście kwestia dokumentowania wydatku. Wystawienie więc noty korygującej dla najemcy i akceptacja tej noty przez wynajmującego potwierdza niejako stan faktyczny (tj. wykonywanie w wynajętym lokalu działalności prawniczej).
Najistotniejsze jest aby treść faktury była konsekwencją umowy najmu zawartej pomiędzy stronami.