Inwestor uzyskał pozwolenie na rozbudowę o wiatrołap budynku mieszkalnego. Budowa w trakcie. Następnie złożył zgłoszenie docieplenia ścian zewnętrznych (budynek o wysokości do 12 m) i wymiany pokrycia dachowego (z zachowaniem istniejących wymiarów) przedmiotowego budynku.
Czy organ architektoniczno-budowlany powinien przyjąć takie zgłoszenie?

Zgodnie z art. 29 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) - dalej pr. bud., pozwolenia na budowę nie wymaga wykonywanie robót budowlanych polegających na dociepleniu budynków o wysokości do 12 m. Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 pr. bud. roboty takie wymagają zgłoszenia właściwemu organowi administracji architektoniczno - budowlanej. Tak więc w tym zakresie tzn. w części dotyczącej docieplenia ścian zewnętrznych budynku o wysokości do 12 m, zgłoszenie wniesione przez inwestora jest prawidłowe.

Wymiana pokrycia dachowego, o której mowa w drugiej części zgłoszenia - zakładając, że dochodzi jedynie do wymiany pokrycia dachowego, bez zmiany charakterystycznych elementów i wymiarów obiektu - powinna być zakwalifikowana jako remont. Remontem - zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 8 pr. bud. - jest wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Roboty polegające na zmianie poszycia dachowego (bez ingerencji w konstrukcje dachu i z zachowaniem istniejących wymiarów) powinny być zatem zakwalifikowane jako remont. Jednocześnie - zgodnie z art. 29 ust. 2 pkt 1 pr. bud. pozwolenia na budowę nie wymaga wykonywanie robót budowlanych polegających na remoncie istniejących obiektów budowlanych i urządzeń budowlanych, z wyjątkiem obiektów wpisanych do rejestru zabytków. Prace remontowe - podobnie jak roboty polegające na docieplaniu, o których mowa wyżej - wymagają jedynie zgłoszenia właściwemu organowi (art. 30 ust. 1 pkt 2 pr. bud.). Stanowisko takie potwierdza treść uzasadnienia wyroku WSA w Gliwicach z dnia 21 września 2005 r. (II SA/Ka 3015/03), w którym czytamy "prawidłowo zatem organy ustaliły, że wymiana pokrycia dachowego bez naruszenia konstrukcji dachu była remontem wymagającym zgłoszenia".

Reasumując, zgłoszenie doręczone organowi administracji jest prawidłowe i zgodne z obowiązującymi przepisami zarówno w zakresie docieplenia budynku, jak i w zakresie zmiany poszycia dachowego (przy założeniu, że nie zostania naruszona konstrukcja dachu i jego wymiary pozostaną bez zmian). Organ w przedmiotowym stanie faktycznym powinien więc przyjąć doręczone zgłoszenie do rozpatrzenia.