Koordynacja procesu legislacyjnego wdrażającego deregulację

UCHWAŁA Nr 20
RADY MINISTRÓW
z dnia 4 marca 2025 r.
w sprawie koordynacji procesu legislacyjnego wdrażającego deregulację

§  1.
 Tworzy się Zespół do spraw koordynacji procesu legislacyjnego wdrażającego deregulację, zwany dalej "Zespołem", którego pracami kieruje Minister - Członek Rady Ministrów Maciej Berek.
§  2.
 Zespół koordynuje rządowy proces legislacyjny dotyczący projektów dokumentów rządowych wdrażających deregulację, w szczególności projektów aktów normatywnych.
§  3.
1.
 Członek Rady Ministrów w zakresie swojej właściwości jest obowiązany do współdziałania z Zespołem, w tym do:
1)
opracowania stanowiska wobec propozycji zmian obowiązującego stanu prawnego;
2)
opracowania propozycji rozwiązań legislacyjnych;
3)
przedstawiania Zespołowi stanowiska, o którym mowa w pkt 1 oraz propozycji, o której mowa w pkt 2, w terminie i w formie określonych przez Zespół.
2.
 Członek Rady Ministrów, wykonując zadania, o których mowa w ust. 1, bierze pod uwagę propozycje przedstawione przez stronę społeczną.
§  4.
 Członek Rady Ministrów opracowuje i przedkłada do rozpatrzenia przez Radę Ministrów na zasadach określonych w Regulaminie pracy Rady Ministrów projekt dokumentu rządowego obejmujący propozycje, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, uwzględniający rekomendacje Zespołu.
§  5.
 Szczegółowy zakres zadań Zespołu, skład Zespołu, tryb pracy Zespołu oraz tryb współdziałania Zespołu z członkami Rady Ministrów określa załącznik do uchwały.
§  6.
 Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES ZADAŃ ZESPOŁU, SKŁAD ZESPOŁU, TRYB PRACY ZESPOŁU ORAZ TRYB WSPÓŁDZIAŁANIA ZESPOŁU Z CZŁONKAMI RADY MINISTRÓW

§  1.
1.
 Do zadań Zespołu należy koordynacja procesu legislacyjnego dotyczącego projektów dokumentów rządowych wdrażających deregulację, w szczególności projektów aktów normatywnych, w tym:
1)
wstępna analiza propozycji rozwiązań legislacyjnych, w tym propozycji przedstawionych przez stronę społeczną;
2)
przedstawianie rekomendacji do przedłożonych propozycji rozwiązań legislacyjnych, o których mowa w pkt 1;
3)
wskazywanie członka Rady Ministrów właściwego do:
a)
dokonania analizy propozycji rozwiązań legislacyjnych, o których mowa w pkt 1,
b)
opracowania i przedłożenia Radzie Ministrów projektu dokumentu rządowego, zgodnie z § 4 uchwały.
2.
 Zespół może zlecić Rządowemu Centrum Legislacji realizację zadań, o których mowa w § 3 uchwały.
§  2.
1.
 W skład Zespołu wchodzą:
1)
przewodniczący Zespołu - Minister - Członek Rady Ministrów Maciej Berek;
2)
pozostali członkowie Zespołu:
a)
Minister Finansów,
b)
Minister Rozwoju i Technologii,
c)
Prezes Rządowego Centrum Legislacji.
2.
 Przewodniczący Zespołu może zapraszać do udziału w pracach Zespołu:
1)
Ministra do spraw Unii Europejskiej - na prawach członka Zespołu;
2)
pozostałych członków Rady Ministrów;
3)
osoby reprezentujące jednostki podległe Prezesowi Rady Ministrów albo ministrowi lub przez nich nadzorowane.
3.
 Przewodniczący Zespołu, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Zespołu, może zapraszać do udziału w pracach Zespołu, z głosem doradczym, osoby, których wiedza i doświadczenie mogą być przydatne do wykonywania zadań Zespołu.
4.
 Członkowie Zespołu, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a i b oraz członkowie Rady Ministrów, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, mogą być zastępowani w pracach Zespołu przez upoważnionych przedstawicieli, w randze sekretarza stanu albo podsekretarza stanu.
5.
 Członek Zespołu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 lit. c, może być zastępowany w pracach Zespołu przez Wiceprezesa Rządowego Centrum Legislacji.
6.
 Osoby reprezentujące jednostki, o których mowa w ust. 2 pkt 3, mogą być zastępowane w pracach Zespołu przez upoważnionych zastępców.
§  3.
1.
 Przewodniczący Zespołu:
1)
monitoruje wykonywanie zadań, o których mowa w § 3 uchwały;
2)
kieruje pracami Zespołu, w tym:
a)
zwołuje posiedzenia Zespołu - z własnej inicjatywy albo na wniosek członka Zespołu,
b)
przewodniczy posiedzeniom Zespołu,
c)
określa porządek obrad Zespołu,
d)
reprezentuje Zespół na zewnątrz,
e)
zleca wykonanie ekspertyz lub opinii służących realizacji zadań Zespołu.
2.
 W przypadku nieobecności przewodniczącego Zespołu pracami Zespołu kieruje wyznaczony przez niego członek Zespołu albo upoważniony przedstawiciel, w randze sekretarza stanu albo podsekretarza stanu.
3.
 Przewodniczący Zespołu może powierzyć pozostałym członkom Zespołu wykonywanie określonych obowiązków służących realizacji zadań Zespołu.
§  4.
 Zespół podejmuje ustalenia w drodze uzgodnienia stanowisk.
§  5.
1.
 Zespół przekazuje właściwym członkom Rady Ministrów otrzymaną od strony społecznej propozycję, o której mowa w § 3 ust. 2 uchwały, i informuje o terminie i formie wykonania zadań, o których mowa w § 3 ust. 1 uchwały, określonych przez Zespół.
2.
 Członek Rady Ministrów przedstawia stanowisko do propozycji, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 uchwały, w terminie i formie określonej przez Zespół.
3.
 W przypadku ustalenia przez Zespół, że zachodzi konieczność modyfikacji zakresu lub sposobu realizacji propozycji strony społecznej, Zespół wraz z przedstawicielem właściwego ministra mogą przedstawić stronie społecznej informację w tej sprawie.
§  6.
 Członkowie Rady Ministrów, inne organy administracji rządowej oraz podległe im jednostki organizacyjne lub jednostki przez nie nadzorowane, na wniosek przewodniczącego Zespołu, udzielają Zespołowi, w ramach swoich kompetencji, pomocy przy wykonywaniu jego zadań, w tym przedstawiają niezbędne informacje i udostępniają dokumenty.
§  7.
 Udział w pracach Zespołu jest nieodpłatny.
§  8.
1.
 Obsługę techniczno-organizacyjną i biurową działalności Zespołu zapewnia Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
2.
 Wydatki związane z działalnością Zespołu, w tym koszty ekspertyz lub opinii, są pokrywane z budżetu państwa z części, której dysponentem jest Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Zmiany w prawie

Sejm poparł część senackich poprawek do ustawy w sprawie powierzania pracy cudzoziemcom

Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Sejm przyjął poprawki Senatu do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Posłowie wprowadzają zmiany w składce zdrowotnej

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.

Grażyna J. Leśniak 19.03.2025
Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2025.223

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Koordynacja procesu legislacyjnego wdrażającego deregulację
Data aktu: 04/03/2025
Data ogłoszenia: 05/03/2025
Data wejścia w życie: 05/03/2025