Zasady ustalania stawek oraz tryb finansowania i kontrola prawidłowości wypłat dotacji przedmiotowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 22 kwietnia 1961 r.
w sprawie zasad ustalania stawek oraz trybu finansowania i kontroli prawidłowości wypłat dotacji przedmiotowych.

Na podstawie art. 51 ustawy z dnia 1 lipca 1958 r. o prawie budżetowym (Dz. U. Nr 45, poz. 221) oraz w związku z § 1 ust. 2 uchwały nr 392 Rady Ministrów z dnia 25 listopada 1960 r. w sprawie niektórych postanowień o wykonywaniu budżetu Państwa w 1961 r., § 4 ust. 3 uchwały nr 127 Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z dnia 30 marca 1961 r. w sprawie zatwierdzenia listy artykułów i surowców, na które udzielane będą w 1961 r. dotacje przedmiotowe, oraz z §§ 3 i 4 uchwały nr 36 Rady Ministrów z dnia 16 stycznia 1959 r. w sprawie zasad wyrównywania różnic cen, podziału zysku oraz finansowania środków obrotowych państwowych przedsiębiorstw przemysłu terenowego (Monitor Polski z 1959 r. Nr 15, poz. 61 i z 1960 r. Nr 26, poz. 125) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Ministerstwa (urzędy centralne) i centrale spółdzielni zobowiązane są do podziału rocznych kwot dotacji przedmiotowych ustalanych w odniesieniu do poszczególnych artykułów i surowców lub ich grup, na które maksymalna kwota dotacji została limitowana, między podległe jednostki organizacyjne wymienione w § 2, a te z kolei między podporządkowane sobie samodzielnie bilansujące jednostki gospodarcze, zwane dalej "jednostkami gospodarczymi".
2.
W odniesieniu do artykułów, surowców lub ich grup, o których mowa w ust. 1, dotacje przedmiotowe mogą być wypłacane jedynie w granicach otwartych lub przekazanych kredytów.
3.
W odniesieniu do nie wymienionych w ust. 1 artykułów, surowców lub ich grup dotacje przedmiotowe będą wypłacane proporcjonalnie do wykonania planu sprzedaży (przerobu), z tym że w razie konieczności przekroczenia otwartych kredytów budżetowych bądź ustalonej w budżecie kwoty dotacji Ministerstwo Finansów uruchamia dodatkowe środki budżetowe na wniosek ministerstw (urzędów centralnych) i central spółdzielni nadzorujących zainteresowane jednostki.
§  2.
1.
Jeżeli kwota dotacji przedmiotowych zatwierdzona została w odniesieniu do grup artykułów lub surowców, zjednoczenia przedsiębiorstw rozliczających się z budżetem centralnym ustalają dla podległych sobie jednostek samodzielnie bilansujących jednostkowe stawki dotacji przedmiotowych w granicach zatwierdzonej kwoty.
2.
Wojewódzkie zjednoczenia przedsiębiorstw terenowych lub - w razie ich niepowołania - właściwe wydziały prezydiów wojewódzkich rad narodowych w porozumieniu z wojewódzkimi komisjami cen i wydziałami finansowymi tych prezydiów ustalają dla państwowych jednostek samodzielnie bilansujących, rozliczających się z budżetami terenowymi, jednostkowe stawki dotacji przedmiotowych w granicach kwot zatwierdzonych dla zjednoczenia lub wydziału przez jednostkę nadzorującą.
3.
Wojewódzkie organizacje spółdzielcze, a w razie ich niepowołania jednostki centralne zrzeszające spółdzielnie w porozumieniu z wojewódzkimi komisjami cen i wydziałami finansowymi prezydiów właściwych wojewódzkich rad narodowych ustalają dla spółdzielni jednostkowe stawki dotacji przedmiotowych w granicach kwot zatwierdzonych dla wojewódzkich organizacji lub jednostek centralnych.
4.
Jednostki wymienione w ust. 2 i 3 przesyłają wydziałom finansowym prezydiów właściwych powiatowych (miast stanowiących powiaty) rad narodowych odpisy decyzji o ustaleniu stawek dotacji przedmiotowych.
5.
Jednostki wymienione w ust. 1, 2 i 3 zwane są dalej "jednostkami rozliczającymi".
§  3.
1.
Jednostkowe stawki dotacji przedmiotowych, o których mowa w § 2 ust. 1, stanowią dla przedsiębiorstw rozliczających się z budżetem centralnym wyrównanie różnicy między ceną fabryczną a ceną zbytu danego artykułu lub surowca.
2.
Stawki dotacji przedmiotowych, o których mowa w § 2 ust. 2 i 3, dla przedsiębiorstw rozliczających się z budżetami terenowymi i dla spółdzielni stanowią wyrównanie różnicy między planowanym kosztem własnym sprzedaży określonego artykułu lub surowca z uwzględnieniem odpowiedniego procentu zysku, nie więcej jednak niż 5%, a ceną zbytu tego artykułu.
3.
W szczególnych przypadkach Ministerstwo Finansów na wniosek zainteresowanego ministerstwa (centralnego urzędu) może określić inne zasady ustalenia jednostkowej stawki dotacji przedmiotowej niż wymienione w ust. 1.
§  4.
W razie zmiany cen artykułów lub surowców, na które wypłaca się dotację przedmiotową, bądź zmiany kosztów związanych z produkcją tych artykułów i surowców z przyczyn niezależnych od wytwórcy (zmiany cen surowców, płac, taryf, opłat itp.), jednostka ustalająca jednostkowe stawki dotacji przedmiotowej zgodnie z § 2 ust. 2 i 3 może dokonać zmiany tych stawek.
§  5.
1.
Dotacje przedmiotowe dla państwowych (centralnych i terenowych) lub spółdzielczych przedsiębiorstw produkcyjnych i usługowych będą uruchamiane z budżetu centralnego dla ministerstw (centralnych urzędów) i central spółdzielni oddzielnie co do artykułów i surowców lub ich grup, na które maksymalna kwota dotacji została limitowana, i oddzielnie co do artykułów i surowców lub ich grup, na które dotacja wypłacana jest do wysokości wynikającej z faktycznie wykonanej sprzedaży.
2.
Kredyty na dotacje przedmiotowe, o których mowa w ust. 1, otwierane będą dwukrotnie: pierwszy raz przed rozpoczęciem kwartału oraz drugi raz na początku drugiej połowy kwartału.
§  6.
1.
Ministerstwa, urzędy centralne i centrale spółdzielcze przekazują otwarte im kredyty na dotacje przedmiotowe:
1)
dla państwowych jednostek samodzielnie bilansujących rozliczających się z budżetem centralnym - zjednoczeniom lub jednostkom równorzędnym,
2)
dla państwowych jednostek rozliczających się z budżetami terenowymi - właściwym zjednoczeniom przedsiębiorstw terenowych, a w razie ich niepowołania właściwym wydziałom prezydiów wojewódzkich rad narodowych, które przekazują je właściwym wydziałom prezydiów powiatowych (miast stanowiących powiaty) rad narodowych,
3)
dla spółdzielni - krajowym lub wojewódzkim organizacjom spółdzielni.
2.
Przepis § 5 ust. 2 ma odpowiednie zastosowanie.
§  7.
1.
Państwowe i spółdzielcze jednostki rozliczające wypłacają jednostkom gospodarczym w granicach przekazanych kredytów budżetowych zaliczki na poczet należnych dotacji przedmiotowych.
2.
Zaliczki, o których mowa w ust. 1, wypłacane są w pierwszym dniu każdego miesiąca w wysokości 1/3 kwoty dotacji przedmiotowych zatwierdzonych na dany kwartał w planie techniczno-ekonomicznym lub w kwartalnym planie operatywnym jednostki gospodarczej.
3.
Jednostki gospodarcze rozliczają się z otrzymanej zaliczki z jednostką rozliczającą na podstawie sporządzonych przez nie żądań zapłaty na formularzu według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia.
4.
Żądania zapłaty powinny być przedstawione jednostce rozliczającej w ciągu 5 dni po upływie miesiąca.
5.
Jednostka rozliczająca obowiązana jest przy rozliczeniu sprawdzać otrzymane żądania zapłaty pod względem rachunkowym, przy rewizji dokumentalnej zaś kontrolować ich zgodność z zapisami księgowymi i merytoryczną zasadność otrzymanej dotacji.
6.
Nie wykorzystana zaliczka, stanowiącą różnicę między sumą zaliczki otrzymanej od początku roku a kwotą należną od początku roku, podlega zwrotowi najpóźniej do dnia 5 stycznia roku następnego.
§  8.
Wypłacone dotacje przedmiotowe, przypadające od artykułów i surowców zwracanych przez odbiorców, pomniejszają dotacje przedmiotowe należne od artykułów i surowców z bieżącej sprzedaży.
§  9.
Jednostki gospodarcze prowadzą ewidencję księgową otrzymanych zaliczek na poczet dotacji przedmiotowych na odpowiednim koncie rozrachunków, należnych dotacji zaś na odpowiednim koncie sprzedaży, z tym że w sprawozdawczości finansowej nie wlicza się dotacji przedmiotowych do obrotów ze sprzedaży.
§  10.
Jednostki gospodarcze prowadzą ewidencję należnych dotacji przedmiotowych umożliwiającą właściwą kontrolę podstawowych danych, na których opiera się ustalenie wysokości dotacji.
§  11.
1.
W zakresie otrzymanych kredytów budżetowych oraz wydatków kasowych z tytułu dotacji przedmiotowych jednostki rozliczające prowadzą księgowość i sporządzają sprawozdania według zasad i trybu obowiązującego jednostki budżetowe, z tym że w księgowości analitycznej powinny wyodrębniać wypłaty dotyczące artykułów i surowców lub ich grup w takiej szczegółowości, w jakiej zostały ustalone przez Radę Ministrów.
2.
Do półrocznych i rocznych sprawozdań budżetowych jednostki rozliczające obowiązane są dołączać sprawozdania sporządzane na formularzu według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia.
3.
Odpisy sprawozdań, o których mowa w ust. 1 i 2, jednostki rozliczające przesyłają wydziałom finansowym prezydiów właściwych wojewódzkich rad narodowych.
§  12.
Ministerstwa, centrale spółdzielcze i inni główni dysponenci kredytów budżetowych obowiązani są dołączyć do właściwych sprawozdań budżetowych zestawienia zbiorcze na formularzu według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia.
§  13.
1.
W odniesieniu do artykułów, dla których ustalono ceny fabryczne, jednostki rozliczające obowiązane są w ciągu 30 dni od terminów przewidzianych do składania półrocznych i rocznych zbiorczych sprawozdań finansowych przesyłać wydziałom finansowym prezydiów właściwych wojewódzkich rad narodowych zbiorczą wynikową kalkulację jednostkową kosztu własnego artykułów, surowców lub grup, na które wypłaca się dotacje przedmiotowe. W roku 1961 powinna być przesłana ponadto kalkulacja za I kwartał.
2.
W stosunku do artykułów, dla których nie ustalono ceny fabrycznej, jednostki gospodarcze obowiązane są w terminach określonych w ust. 1 przesyłać wydziałom finansowym prezydiów właściwych powiatowych (miast stanowiących powiaty) rad narodowych wynikową kalkulację jednostkową kosztu własnego artykułów, surowców lub grup, na które wypłaca się dotację przedmiotową.
3.
Wydziały finansowe uprawnione są do przeprowadzania w jednostkach gospodarczych kontroli prawidłowości przedstawionych kalkulacji.
§  14.
1.
W razie stwierdzenia, że faktyczny poziom kosztów własnych w danym zjednoczeniu przedsiębiorstw centralnych w porównaniu z obowiązującą dla danego artykułu ceną fabryczną nie uzasadnia udzielenia dotacji przedmiotowej w ustalonej wysokości, wydział finansowy prezydium właściwej wojewódzkiej rady narodowej obowiązany jest zawiadomić Ministerstwo Finansów, właściwe zjednoczenie i ministerstwo.
2.
W razie stwierdzenia, że faktyczny jednostkowy koszt własny sprzedaży nie uzasadnia udzielenia dotacji przedmiotowej w ustalonej wysokości na artykuły i surowce produkowane przez przedsiębiorstwa przemysłu terenowego lub spółdzielnie, wydział finansowy prezydium właściwej powiatowej (miasta stanowiącego powiat) rady narodowej obowiązany jest wystąpić o odpowiednie zmniejszenie stawki dotacji przedmiotowej do jednostki bezpośrednio nadrzędnej nad jednostką gospodarczą. W tym wypadku odpis wniosku należy przesłać do wydziału finansowego prezydium właściwej wojewódzkiej rady narodowej.
3.
Za okoliczność uzasadniającą wniosek o obniżenie dotacji jednostkowej (ust. 1) uważa się w zasadzie przekroczenie więcej niż o 2% założonej rentowności przy kalkulacji ceny.
§  15.
Przepisy zarządzenia nie dotyczą jednostek gospodarczych podległych Ministerstwu Rolnictwa.
§  16.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o prezydiach wojewódzkich rad narodowych, należy przez to rozumieć również prezydia rad narodowych miast wyłączonych z województw.
§  17.
Tracą moc zarządzenia Ministra Finansów: z dnia 2 października 1959 r. w sprawie trybu rozliczeń dotacji przedmiotowych (Monitor Polski Nr 88, poz. 470) oraz z dnia 12 maja 1959 r. w sprawie trybu wyrównywania różnic cen państwowym przedsiębiorstwom przemysłu terenowego (Monitor Polski Nr 48, poz. 218).
§  18.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1961 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

ŻĄDANIE ZAPŁATY Nr .....

dotacji przedmiotowych przypadających na podstawie wystawionych faktur do wypłaty za okres*) ......................

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

SPRAWOZDANIE

z otrzymanych i wypłaconych dotacji przedmiotowych w 196... r. za okres .......................

grafika

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024